Türkiye'nin organik ürün ihracatı 2024'te 1 milyar avroyu geçti
KAAN ULU - Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Doğan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'nin organik ürün ihracatının 2024 yılı sonu itibarıyla 1 milyar avronun üzerinde olduğunu bildirdi.
Üretim ve ihracat verileri
Doğan, Türkiye'de organik gıda üretiminin geçmişine değinerek, sektörün başlangıcına ilişkin iki önemli veriyi paylaştı: "1986 yılında 16 ürünle başladığımız hikayemiz" ile bugün "270'in üstünde organik ürün" üretildiği bilgisini verdi. Ayrıca sektörün tahmini yıllık üretiminin 2 milyon ton seviyesinde olduğunu ve üretimin yaklaşık %85'inin ihraç edildiğini söyledi.
İhracatın bileşimi: gıda ve tekstil
Doğan, toplam ihracatın iki ana kategoriye ayrıldığını vurgulayarak, "Bunun yaklaşık 500 milyon avrosu organik gıda ürünleri, 500 milyon avrosu da organik tekstil ürünleri. Organik tekstilde de çok güçlü bir ülkeyiz" dedi. Organik tekstil sürecinin pamuktan başlayıp iplik ve kumaşa, ardından ister yarı mamul ister hazır giyim ürününe dönüştüğünü anlattı.
Pazarlar ve ürün profili
Türkiye'nin ihracat yaptığı temel pazarlar arasında ABD, Almanya, Hollanda, Fransa ve İngiltere bulunduğunu belirten Doğan, Avrupa'ya daha çok taze ve kurutulmuş meyve-sebze ile tahıl-buğday; Amerika pazarında ise yağlı tohumlar, hububat ve bakliyat ağırlıklı bir portföy gönderildiğini aktardı.
Markalaşma ve katma değer
Doğan, Türkiye'nin sıklıkla mamul veya yarı mamul ihracatı yapan bir ülke olduğunu, bunun katma değer yaratma açısından eksiklik oluşturduğunu söyledi: "Siz Türk mercimeğini, Türk nohudunu gönderiyorsunuz ama orada farklı yabancı markaların ismiyle paketleniyor." ORGÜDER olarak firmaları markalı ihracata yönlendirerek katma değerin artırılmasını teşvik ettiklerini ifade etti.
Körfez pazarı ve organik yumurta başarısı
Son 6-7 yıldır Körfez bölgesine yönelik ihracatın arttığını vurgulayan Doğan, özellikle organik yumurtada Türkiye'nin pazarda güçlü konuma yükseldiğini belirtti: "Körfez bölgesindeki ülkelerin toplamına baktığınızda Türk organik yumurtası yüzde 70'in üzerinde bir pazar payına sahip." Türkiye'nin pazara girişinin 2016-2017 yıllarında gerçekleştiğini ve pazarlama desteği ile yakınlığın bunda etkili olduğunu söyledi.
Sertifikasyon, etiketleme ve tüketici uyarısı
Doğan, organik ürünlerde güvenin sertifikasyon ve izlenebilirlik ile sağlandığını belirterek paketli ürünlerde aranması gereken üç zorunlu bilginin varlığını vurguladı: Tarım ve Orman Bakanlığı'nın organik tarım logosu, ürünü sertifikalandıran kuruluşun logosu ve organik sertifika numarası (ürünün pasaportu). Ayrıca, ürün üzerinde "doğal", "köy" veya "çiftlik" ibarelerinin otomatik olarak organik anlamına gelmediğini; bu tür kullanımların pazarlama argümanı olarak değerlendirilebileceğini söyledi.
Doğan, semt pazarlarındaki yanıltıcı etiketlemelere karşı Tarım ve Orman Bakanlığı ile Sivil Toplum Kuruluşları'nın denetim ve mücadele yürüttüğünü, resmi olarak sertifikalandırılmamış ürünlerin "organik" diye satılamayacağını ve bunun ağır cezaları olduğunu ifade etti.
Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Doğan, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.