Türkiye'nin Intermodal Taşımacılık Potansiyeli
Son yıllarda yapılan yatırımlarla Türkiye, intermodal taşımacılık sisteminde bölgesel bir lider olma yolunda ilerliyor. Orta Koridor ticaret yolu üzerindeki stratejik konumu ile, yük taşımacılığı için birden fazla modun entegrasyonunu sağlayan bu sistem, Türkiye'yi uluslararası lojistikte önemli bir merkez haline getirme potansiyeli taşıyor.
Intermodal Taşımacılığın Avantajları
Intermodal taşımacılık, yüklerin fiziksel olarak elleçlenmeden, bir taşıma modundan diğerine aktarılmasını sağlayarak maliyetlerin %25 oranında düşmesini sağlar. Bu sistem, kara, deniz, hava ve demir yolunu entegre ederek transit sürelerini kısaltarak rekabet avantajı sunar.
Ayrıca, bu yöntem kara yolu altyapısını rahatlatmakta ve sürdürülebilir bir lojistik ekosistemi oluşturulmasına katkı sağlamaktadır. Avrupa'daki taşımacılığın yaklaşık %30'u intermodal yöntemlerle gerçekleştirilirken, Türkiye'deki bu oran henüz %10'un altındadır.
Altyapı ve Yatırımlar
Türkiye, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, Marmaray ve İstanbul Havalimanı gibi projelerle lojistik gücünü artırmaktadır. Ancak, intermodal taşımacılığın yaygınlaşması için yeni projelerin de hayata geçirilmesi gerekmektedir.
Mustafa Dinçer'in Değerlendirmesi
Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer, dünya ticaretinin %30'unun Türkiye'nin içinde bulunduğu Orta Koridor üzerinden geçtiğini belirterek, Türkiye'nin lojistik merkezi olabilmesi için altyapının güçlendirilmesi ve intermodal taşımacılığa daha fazla ağırlık verilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Dinçer, demir yolu taşımacılığının toplam lojistik sektöründeki payının Türkiye’de %4, Avrupa’da ise %18 seviyesinde olduğuna dikkat çekerek, bu oranların artırılması gerektiğini ifade etmiştir.
Lojistik Ekosisteminin Güçlendirilmesi
Türkiye'nin güçlü coğrafi konumu ve deniz limanlarının yıllık konteyner elleçleme kapasitesinin 500 milyon tonu aşması, intermodal taşımacılığın gelişiminde büyük bir avantaj sunmaktadır. Hem kamu hem de özel sektör, bu alanda yatırımlarını artırarak intermodal sistemlerin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır.
Gelecek Vizyonu
Dinçer, Türkiye'nin intermodal taşımacılıkta rekabet gücünü artırabilmesi için altyapı yatırımlarının artırılması, demir yolu hatlarının yenilenmesi ve lojistik köylerin güçlendirilmesi gerektiğini belirtmiştir. Ayrıca, dijitalleşmeye yönelerek, gümrük süreçlerini hızlandırmak ve e-lojistik sistemlerini yaygınlaştırmak gerektiğine vurgu yapmıştır.
Türkiye, mevcut lojistik koridorları ve intermodal taşımacılık modeliyle bölgesel liderlik konumuna gelebilir. İlgili yatırımların artmasıyla Türkiye, hem ihracat rekabetçiliğini artıracak hem de sürdürülebilir büyümeyi destekleyecektir.
Türkiye, Orta Koridor ticaret yolu üzerindeki konumuyla dikkati çekerken, yükün birden fazla mod kullanılarak taşınmasını sağlayan "intermodal taşımacılık" sistemiyle uluslararası lojistikte de bölgesel lider olma potansiyeli taşıyor. Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.
Türkiye, Orta Koridor ticaret yolu üzerindeki konumuyla dikkati çekerken, yükün birden fazla mod kullanılarak taşınmasını sağlayan "intermodal taşımacılık" sistemiyle uluslararası lojistikte de bölgesel lider olma potansiyeli taşıyor. Dinçer Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Dinçer, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.