DOLAR
42,6 -0,03%
EURO
49,57 -0,11%
ALTIN
5.757,62 0,11%
BITCOIN
3.947.102,76 0,41%

Tekstil ve moda sektöründe yapay zeka ile dijital numuneler israfı azaltıyor

TİHCAD Başkanı Ergin Aydın: Yapay zeka ve 3D dijital tasarım, numune sayısını azaltıp maliyet ve malzeme israfını düşürerek koleksiyon geliştirme süresini kısaltıyor.

Yayın Tarihi: 24.08.2025 11:05
Güncelleme Tarihi: 24.08.2025 13:47

Tekstil ve moda sektöründe yapay zeka ile dijital numuneler israfı azaltıyor

Tekstil ve moda sektöründe yapay zeka ve 3D teknolojileriyle numune odaklı israf azalıyor

MÜCAHİT ENES SEVİNÇ - Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği (TİHCAD) Başkanı Ergin Aydın, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, yapay zeka teknolojilerinin tekstil ve moda sektöründe zaman ve maliyet avantajı sağladığını belirtti. Aydın, "Yapay zeka ve 3D teknolojilerinin devreye girmesiyle, markalar artık koleksiyon onayı için bir numune ile yetinebiliyor, hatta bazıları hiç fiziksel numune üretmeden tamamen dijital prototiplerle karar alabiliyor." dedi.

Süre ve maliyetlerde ölçülebilir hızlanma

Aydın, yapay zekanın ürün geliştirme ve modelleme süreçlerini hızlandırmasının sektöre en somut kazanımlarından biri olduğunu vurguladı. Geleneksel koleksiyon geliştirme döngüsünün tasarımdan mağazaya ulaşmasının 8-12 ay sürebildiğini hatırlatan Aydın, dijital tasarım ve örneklemenin tasarım onay süresini "haftalardan saatler mertebesine" indirebildiğini ifade etti. Fiziksel numune hazırlama haftalar alırken, dijital prototiplerin neredeyse anlık sunulabildiğini kaydetti.

Dijital örneklemelerle maliyet ve israfta önemli tasarruf

Aydın, yapay zeka kullanımının tasarım sürelerini ortalamada %40 kısalttığını, koleksiyonların pazara çıkış hızını artırdığını belirtti. Dijital örneklemelerin numune başına üretim maliyetlerini düşürdüğünü ve analizlere göre dijital numune kullanımı ile geliştirme maliyetlerinde %60’a varan tasarruf sağlanabildiğini aktardı.

Örneğin Aydın, dünya genelinde moda ayakkabı sektöründe her yıl yaklaşık 14 milyar çift ayakkabı üretildiğini ve her bir model için ortalama 13 numune yapıldığını; bu numunelerin büyük bölümünün israf olup çevreye yük bindirdiğini söyledi. Dijital numune sayesinde bu gereksiz prototiplerin çoğundan kurtulmanın mümkün olduğunu belirtti.

3D teknoloji, malzeme israfını ve karbon ayak izini azaltıyor

Aydın, hazır giyim sektöründe milyonlarca ürünün her yıl çöpe gittiğine dikkat çekerek, fiziksel numune odaklı tasarım sürecinin büyük bir kaynak israfına yol açtığını ifade etti. Yapay zeka ve 3D teknolojilerinin devreye girmesiyle markaların koleksiyon onayı için tek bir "master" numune ile yetinebildiğini veya tamamen dijital prototiplerle karar alabildiğini aktardı.

Bir giysinin dijital platformlarda gerçekçi 3D görüntüsüyle kumaş düşüşünden dikiş detayına kadar sunulabilmesi sayesinde markaların üretime geçmeden önce genellikle tek bir fiziksel örnek görüp onay verdiğini; bunun malzeme israfını, numune kargo ve çoğaltma işlemlerini azaltarak zaman ve maliyet tasarrufu sağladığını belirtti. Ayrıca, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Moda İttifakı verilerine atıfta bulunarak dijital bir giysi prototipinin üretiminin fiziksel prototipe kıyasla %97 daha az karbon salımıyla gerçekleştiğini hatırlattı.

Tedarik zinciri ve perakendede operasyonel kazanımlar

Aydın, yapay zeka ve dijital showroom uygulamalarının coğrafi engelleri ortadan kaldırdığını, markaların İstanbul’daki koleksiyonlarını eş zamanlı olarak Avrupa ve Amerika’daki alıcılara gösterebildiğini ifade ederek, bunun sonucunda seyahat, fuar ve dağıtım maliyetlerinin önemli ölçüde azaldığını söyledi.

Tasarımcılar için risk mi, fırsat mı?

Soru üzerine Aydın, yapay zekanın yaratıcı sürecin tamamını ikame edemeyeceğini ancak tasarımcılara güçlü bir destek sunduğunu belirtti. "Büyük veri setlerinden öğrendiği kalıplarla yeni desenler, renk kombinasyonları veya formlar önerebilir, fakat bu önerilerin kültürel ve sanatsal açıdan değerlendirmesini yapacak olan yine insandır. Bir başka deyişle, yapay zeka tasarımcıya ilham verebilir, sıra dışı kombinasyonlar deneyebilir." dedi.

Veriler ve uygulamalar: Aydın, küresel ölçekte tekstilde yapay zeka pazar büyüklüğünün 2026 yılında 4,9 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini, üretim planlamadan kalite kontrolüne, tasarımdan tedarik zinciri optimizasyonuna kadar pek çok alanda yapay zekanın kullanıldığını ve tekstil üreticilerinin %45’inin kalite kontrolü iyileştirmek için bu teknolojilerden faydalandığını sözlerine ekledi.

Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği (TİHCAD) Başkanı Ergin Aydın, açıklamalarda...

Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği (TİHCAD) Başkanı Ergin Aydın, açıklamalarda bulundu.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı