İBB Meclisi, toplu ulaşım ve servis ücretlerinde yüzde 30 artışı kabul etti
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi eylül ayı toplantılarının üçüncü oturumu, Meclis 2. Başkanvekili Gökhan Gümüşdağ başkanlığında Saraçhane'deki belediye binasında yapıldı. Oturumda, şehir içi otobüs, metro, metrobüs, minibüs, vapur ile taksi ve okul servislerine ilişkin "Toplu Ulaşım Ücret Tarifesi Düzenlemesi" görüşüldü ve teklif, CHP grubunun oylarıyla oy çokluğuyla kabul edildi.
AK Parti'nin itirazı: Gerekçe ve yükün vatandaşta kalacağı endişesi
AK Parti'li Meclis Üyesi ve Tarife Komisyonu Üyesi Abdurrahim Güneşdoğdu, söz alarak toplu ulaşıma bu yılın ocak ayında enflasyonun üzerinde yüzde 35 zam yapıldığını hatırlattı. Güneşdoğdu, teklifin yeniden zam yapılmasını gerektirecek "herhangi bir neden, herhangi bir matematiksel veri, ekonomik gerekçe olmadığı halde" getirildiğini belirterek bunun "İstanbul halkına ağır bir külfet" oluşturacağını söyledi.
Güneşdoğdu, örneklerle eleştirisini sürdürdü: "2019 yılından bugüne kadar hemen hemen her hizmet kalemine astronomik zamlar yapılmıştır. Bunun en basit örneği, su 4 lirayken bugün en düşük birim fiyatı 50 lira. ... Şimdi 2,6 lira olan bir şeyi bugün 35 lira yapmak istiyoruz." Ayrıca, teklifin uygulanması halinde elektronik tam bilet ücretinin 2024 Haziran'da 17,70 liradan bugüne kadar 35 liraya çıkacağını söyledi ve Meclis üyelerinin vicdanına seslendi: "Bu zam aşırı derecede fahiş, haksız, İstanbul'da çok olumsuz sonuçlar oluşturabilecek nitelikte." AK Parti grubu teklife "hayır" oyu verdi ve şerh koyduklarını bildirdi.
CHP kanadı: Yetki değişikliği, maliyet artışları ve sübvansiyon vurgusu
CHP'li Meclis Üyesi ve Tarife Komisyonu Başkanı Mustafa Karaoğlu, UKOME'nin 2006'da kurulduğunu ve yapısının 2020'de değiştiğini anımsattı. Karaoğlu, UKOME'deki oy çokluğu nedeniyle geçmişte talep edilen bazı artışların istenilen düzeyde yapılamadığını, ancak bu yılın haziran ayında verilen Danıştay kararıyla ücret tarifelerini belirleme yetkisinin İBB Meclisi'ne geçtiğini söyledi.
Karaoğlu, kendilerinin de zam istemediklerini belirterek maliyet unsurlarını sıraladı: akaryakıt, elektrik, döviz kuru, ithal yedek parça gibi alanlardaki artışların bilet ve ücret tarifelerine yansıtılmasının zorunlu olduğunu ifade etti.
CHP Grup Sözcüsü Gencay Özcan ise toplu ulaşımın sübvanse edildiğini belirterek şu örneği verdi: "Siz 27 liraya bir bilet alıyorsunuz. Bu yolculuğun asıl maliyeti örneğin 100 lira... Siz 27 lira verirseniz ben üstüne 70 lirayı İBB olarak tamamlarım." Özcan, bu desteğin yatırım ve hizmet sürekliliği açısından sürdürüldüğünü savundu.
Diğer eleştiriler ve tartışma noktaları
AK Parti Grup Sözcüsü Murat Türkyılmaz ile diğer AK Parti üyeleri, yönetimin 2019 seçimleri sürecindeki vaatleri ile uygulama arasındaki farkı hatırlattı; su, bilet ve otopark fiyatlarına ilişkin örnekler sundular. Türkyılmaz, akaryakıttaki artış ile yapılan zam arasındaki oransal farkı gündeme getirerek UKOME kararlarının reddedilmemesi halinde fiyatların daha da yükseleceğini iddia etti.
Güneşdoğdu, UKOME üyelerine atıfta bulunarak "UKOME üyelerinin geçmiş yıllarda kimlerden oluştuğunu bilmiyorum ama hepsine bir teşekkür borçlu olduğumuzu anladım. Çünkü oradaki arkadaşlar direnmese demek ki bugün İETT bilet ücretinde 35 lirayı değil de 70 lirayı konuşacaktık" dedi.
Oylama ve sonuç
Meclis oturumunda görüşülen teklif, AK Parti'nin "hayır" oyuna karşın CHP grubunun oylarıyla oy çokluğuyla kabul edildi. Meclis 2. Başkanvekili Gökhan Gümüşdağ, "Bir zam yapıldı, ihtiyaç gereksinimi oldu. Bizce aşikar. 9 aydır zam yapılmamış, aşikar. Biz, bir zam yapmışsak sizin de dediğiniz gibi karşılığını vatandaş görecektir, oylayacaktır." ifadelerini kullandı.
Karar, kent içi toplu ulaşım hizmetlerinde uygulamaya konulacak tarifeleri ve İBB ile ilgili mali dengeyi doğrudan ilgilendiren bir adım olarak kayda geçti.