Dünya Makarna Günü 2025: İstanbul'da 'Gelenekten Geleceğe' temasıyla sektör buluştu

Dünya Makarna Günü 2025, İstanbul'da 24-26 Ekim'de düzenlendi; sektör temsilcileri üretim, ihracat ve sürdürülebilir büyüme hedeflerini paylaştı.

Yayın Tarihi: 24.10.2025 13:54
Güncelleme Tarihi: 24.10.2025 13:54

Dünya Makarna Günü 2025: İstanbul'da 'Gelenekten Geleceğe' temasıyla sektör buluştu

Dünya Makarna Günü 2025 İstanbul'da gerçekleştirildi

Dünya Makarna Günü 2025 etkinliği, "Gelenekten Geleceğe" temasıyla Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) ile Makarna Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (MÜSAD) ev sahipliğinde, Uluslararası Makarna Organizasyonu (IPO) işbirliğiyle İstanbul'da düzenlendi. 24-26 Ekim tarihlerindeki etkinlik; sektör temsilcilerini, akademisyenleri ve gastronomi uzmanlarını bir araya getirdi.

Etkinliğin amacı ve katılımcılar

Etkinlik kapsamında Türkiye'nin makarna üretimindeki yetkinliğini, sürdürülebilir büyüme vizyonunu ve gastronomideki yükselen rolünü dünyaya tanıtmak hedefleniyor. Etkinlik öncesi düzenlenen basın toplantısına TMSD Yönetim Kurulu Başkanı Aykut Göymen, MÜSAD Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Uysallı ve IPO Yönetim Kurulu Başkanı Carl Zuanelli katıldı.

Sektör verileri ve değerlendirmeler

TMSD Yönetim Kurulu Başkanı Aykut Göymen basın toplantısında, uzun bir aradan sonra 25 Ekim Dünya Makarna Günü'nün İstanbul'da kutlandığını belirtti ve şunları söyledi: "Makarna derneklerini, makarna sanayisine hizmet veren makine, ekipman ve çözüm ortaklarımızı burada ağırlıyoruz."

Göymen, Türk makarna sanayisinin kapasite ve ihracat verilerini şu ifadelerle aktardı: "Türk makarna sanayisi dünyada en büyük ikinci üretim kapasitesine sahip, yaklaşık 3 milyon ton üretim gücü var. Türkiye, dünyadaki en büyük ikinci ihracatçı konumunda, yıllık yaklaşık 1,5 milyon ton ihracatımız bulunuyor. İç ve dış olmak üzere toplam 2 milyar dolarlık büyüklüğe sahip pazarımız var. 160'ın üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz."

Göymen ayrıca Türk makarna sanayisinde 26 firmanın faaliyet gösterdiğini vurgulayarak, "Türk makarna sanayisi sadece üretim ve ihracat anlamında değil iç pazar anlamında da her geçen gün tüketimlerde olumlu neticeler almaya devam ediyor." dedi. Kişi başı tüketim verisini de paylaşan Göymen, Türkiye'nin yıllık 7,5 kilogram kişi başı makarna tüketimiyle dünyada sekizinci sırada olduğunu belirtti ve tüketimin artırılmasına yönelik çalışmalara işaret etti.

MÜSAD ve IPO yetkililerinin değerlendirmeleri

MÜSAD Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Uysallı, Türkiye'nin durum buğdayının anavatanı olduğunu ve "dünyadaki en kaliteli makarnalık buğdayların burada üretildiğini" ifade etti. Uysallı, makarnanın hak ettiği statüyü toplumda kazanamadığına dikkat çekti: "Maalesef biz toplumumuzda makarnaya hak ettiği statüyü kazandıramadık."

IPO Yönetim Kurulu Başkanı Carl Zuanelli de makarnanın küresel bir gıda olduğuna vurgu yaparak, "Türkiye makarnada çok büyük üretici ve ihracatçı. Burada üretilen makarnanın ve Türk çiftçilerin ürettiği buğdayın kalitesi de yüksek." dedi.

İhracat trendleri ve gelecek hedefleri

Göymen, geçen yılı 1,5 milyon ton ve yaklaşık 1 milyar dolarlık ihracatla kapattıklarını, bu yıl ihracat hedefinin yaklaşık 1 milyon 400 bin ton civarında olduğunu belirtti: "İhracatımızda miktar olarak yaklaşık %6,5 düşüş oldu." Bu düşüşün nedenlerini açıklarken, özellikle Afrika başta olmak üzere bazı ihracat pazarlarında kapasite artışları ve korumacı gümrük uygulamalarının etkili olduğunu vurguladı. Göymen, Türkiye'nin daha katma değerli pazarlara yöneldiğini ve Uzak Doğu pazarlarında örnek olarak Japonya gibi ülkelere ihracatta artış gözlemlediklerini söyledi. 2026'da mevcut durumu korumayı hedeflediklerini, üretiminse artmaya devam ettiğini belirtti.

Glütensiz üretim ve ürün çeşitliliği

Toplantı sonrası gazetecilerin sorularını yanıtlayan Aykut Göymen, glütensiz makarna üretimiyle ilgili olarak şunları söyledi: "Glütensiz makarna çok hassas bir ortamda üretilmesi gereken bir makarna. Ülkemizde de glütensiz makarna üreten fabrika da kuruluyor, böyle bir yatırım var. Artık kendi ülkemizden temin edebileceğiz mısırdan üretilmiş olacak. Sadece o konsepte hizmet eden bir fabrika olmalı ki alerjik reaksiyon olmasın."

Tüketici tercihleri: Noodle etkisi

Carl Zuanelli, noodle gibi ürünlerin tüketici davranışlarına etkisiyle ilgili soruya, "İnsanlar makarnayı neden yiyor? Çünkü herkesin yerken çok mutlu olduğu bir yiyecek. Tüketici davranışlarıyla ilgili de insanlar noodleları hızlı bir şekilde kaliteli bir yemek yemek için tercih ediyor. Aynı zamanda Amerika'da da Z kuşağı da farklı mutfakları, tatları, kültürleri görmek istedikleri için buna bakıyorlar." şeklinde yanıt verdi.

Etkinlik, sektörün üretim kapasitesi, ihracat yönelimleri ve ürün çeşitliliği konularında paylaşılan veriler ve değerlendirmelerle devam ediyor; İstanbul'daki program 24-26 Ekim tarihlerinde gerçekleştirilmek üzere planlandı.

Dünya Makarna Günü 2025 etkinliği, "Gelenekten Geleceğe" temasıyla Türkiye Makarna Sanayicileri...

Dünya Makarna Günü 2025 etkinliği, "Gelenekten Geleceğe" temasıyla Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) ile Makarna Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (MÜSAD) ev sahipliğinde, Uluslararası Makarna Organizasyonu (IPO) işbirliğiyle düzenleniyor. Dünya Makarna Günü 2025 etkinliği öncesi düzenlenen toplantıya Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Yönetim Kurulu Başkanı Aykut Göymen (solda), Uluslararası Makarna Organizasyonu (IPO) Yönetim Kurulu Başkanı Carl Zuanelli (ortada) ile Makarna Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (MÜSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Uysallı (sağda) katıldı.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı