Dörtyol-Hassa Demir Yolu ve Otoyol Projesi İskenderun Limanı'nı Orta Koridor'a Bağlayacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Dörtyol-Hassa Demir Yolu ve Otoyol Projesi ile Akdeniz'e erişimin kolaylaşacağını belirtti. Projenin ilk etabında inşa edilecek hattın bölge lojistiğini güçlendireceği ve sanayi ile turizme katkı sağlayacağı ifade edildi.
Finansman ve taraflar
Projeye sağlanan dış finansmanın tutarı 1,55 milyar avro olarak açıklandı. Bu finansmana ilişkin anlaşmalar Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Societe Generale arasında imzalanırken, İsveç İhracat Kredi Kuruluşu (EKN) ve İslam Yatırım Sigortası ve İhracat Kredisi Şirketi (ICIEC) garantileri altında çeşitli ticari bankalar da sürece dahil oldu.
Projenin teknik özellikleri ve etaplar
Proje, toplam 55 kilometre demir yolu hattı ve 25 kilometre otoyolu içeriyor. Ayrıca bir demir yolu tüneli ile çift yönlü olmak üzere toplam dört şeritli iki otoyol tüneli inşa edilecek.
Amanos Dağları altından geçecek tünellerin her birinin yaklaşık 20 kilometre uzunluğunda ve üç farklı tüpten oluşacağı bildirildi. Proje iki etaptan oluşacak olup, tünel yapımını kapsayan ilk etabı Hassa kavşağında sona erecek. Kara yolu bağlantısı Toprakkale-İskenderun Otoyolu'ndan Dörtyol kavşağına bağlanarak Amanos Dağları altından geçip Hassa üzerinden Kırıkhan-Nurdağı arasındaki mevcut kara yoluna entegre edilecek.
"İlk etap kapsamında inşa edilecek 25 kilometrelik demir yolu ile yıllık 16,3 milyon yolcu ve yaklaşık 10 milyon ton yük taşıma kapasitesi oluşturulacak," değerlendirmesinde bulunuldu.
"Sayın Cumhurbaşkanımızın temin edilen finansmanı onaylamasının ardından en kısa zamanda yer teslimini yaparak inşaata başlayacağız."
Ulaşım mesafelerinde azalma ve beklenen etkiler
Uraloğlu, projenin tamamlanmasıyla İskenderun Körfezi'nden Amanoslar'ın ardındaki endüstriyel alanlara ve Gaziantep'e hem kara hem de demir yoluyla doğrudan ulaşım sağlanacağını vurguladı. Ayrıca hattın bölge illerinin lojistik kapasitesini artırarak sanayi üretiminden turizme kadar pek çok alanda hareketlilik sağlayacağı belirtildi.
Projenin ulaşım mesafelerinde sağlayacağı azalmalar şöyle sıralandı:
- Kilis-Osmaniye-İskenderun güzergahında mevcut 235 kilometre olan mesafe 38,3 kilometre azalacak.
- Kırıkhan-İskenderun-Dörtyol güzergahında mevcut 77,3 kilometre olan mesafe 15,27 kilometre azalacak.
- Nurdağı-Osmaniye-Dörtyol (Payas) güzergahında mevcut 121 kilometre olan mesafe 20,6 kilometre azalacak.
- Dörtyol-Kırıkhan-Hassa güzergahında mevcut 78,8 kilometre olan mesafe 53,4 kilometre azalacak.
- Payas-Fevzipaşa arasındaki demir yolu güzergahında mevcut 84 kilometre olan mesafe 29,6 kilometre azalacak.
Ulaştırma Bakanlığı, projenin İskenderun Limanı'nı Orta Koridor'a bağlayarak Akdeniz'e ulaşımı kolaylaştıracağını ve bölgesel bağlantıları güçlendireceğini ifade etti.