Derviş Zaim, 'Sinema ve Mekan' Üzerine Derinlemesine Değerlendirmelerde Bulundu

Yönetmen Derviş Zaim, 'Sinema ve Mekan' konulu konuşmasında sinemanın mekana olan etkisini ve kültürel öğeleri ele aldı.

Yayın Tarihi: 02.03.2025 10:01
Güncelleme Tarihi: 02.03.2025 10:17

Derviş Zaim, 'Sinema ve Mekan' Üzerine Derinlemesine Değerlendirmelerde Bulundu

Derviş Zaim'in 'Sinema ve Mekan' Üzerine Düşünceleri

Sanat ve etkileşim alanı YUNT'un Sultanbeyli'deki merkezinde düzenlenen 'Mekanın Üretimini Yeniden Düşünmek' başlıklı konuşma dizisinin konuğu, ünlü yönetmen ve senarist Derviş Zaim oldu. Zaim, sinemanın mekan ile olan ilişkisini irdelerken, bu ilişkinin bir 'tıraşlama' süreci olduğunu vurguladı.

Sinemanın Mekana Yaklaşımı

Zaim, klasik sinemanın belirli kurallara dayandığını ve mekanın sürekliliğini sağladığını belirterek, "Klasik sinema, bir dil oluşmaya başlarken, mekanla ilgili belirli kuralları işletmeye başladı. Bu kuralların amacı, seyircilerin algısını bozmamak ve yön duygusunun devamlılığını sağlamaktı" dedi. David Griffith'in yakın planla sinemaya yeni bir perspektif kazandırdığını ifade etti.

Mimari ve Sinema Arasındaki Farklar

Zaim, mimarinin, sinemadaki kurallara ihtiyaç duymadığını dile getirerek, "Mimari, sabit bir yerden mekanı tecrübe etmediği için sinemadaki kuralları bizlere dayatmaz" şeklinde konuştu. Sinemanın izleyicinin mekanla etkileşimini artırdığını ve hareketin temel öğe olduğuna işaret etti.

Cenneti Beklerken ve Gölgeler ve Suretler Filmleri

Zaim, 'Cenneti Beklerken' filminde mekan konusunu ele alarak, klasik Osmanlı minyatüründe zaman ve mekânın nasıl çalıştığını keşfettiğini belirtti. Ayrıca, 'Gölgeler ve Suretler' filminde Karagöz-Hacivat gölge oyununu referans alarak mekanın boşluğunu nasıl dönüştürdüğünü aktardı.

Rüya Filmi ve Ütopya Teması

Zaim,'Rüya' filminde, bir kadın mimarın hikayesini anlatarak mekanın anlamını yeniden sorguladı. Filmin ana karakteri Sine’nin, sadece bir cami değil, aynı zamanda bir uyku mekanını inşa etme isteği üzerinden yapılan tasvirler, düşler ile ütopyalar arasındaki ilişkiye dikkat çekiyor.

YUNT ve Etkinliklerin Amacı

YUNT, Muratcan Sabuncu'nun kuruculuğunda, sanatsal etkinliklerin toplumla buluşmasını artırmayı amaçlayan bir alan olarak hizmet vermektedir. Eğitim programları, sergi ve etkinlikler aracılığıyla mekanın sunduğu deneyim ve etkileşim imkanları ile toplumsal değişim potansiyelini artırmayı hedeflemektedir.

Etkinlik çerçevesinde daha önce Mimar Han Tümertekin 'Bu Bir Çizgi Değildir', Prof. Dr. Uğur Tanyeli ise 'Mimarlıkta Siyasal Tahakküm Kurulabilir mi?' konularında konuşmalar yaptı.

Sanat ve etkileşim alanı YUNT'un Sultanbeyli'deki merkezinde yapılan "Mekanın Üretimini Yeniden...

Sanat ve etkileşim alanı YUNT'un Sultanbeyli'deki merkezinde yapılan "Mekanın Üretimini Yeniden Düşünmek" başlıklı konuşma dizisinin konuğu, yönetmen ve senarist Derviş Zaim oldu.

Sanat ve etkileşim alanı YUNT'un Sultanbeyli'deki merkezinde yapılan "Mekanın Üretimini Yeniden...

Sanat ve etkileşim alanı YUNT'un Sultanbeyli'deki merkezinde yapılan "Mekanın Üretimini Yeniden Düşünmek" başlıklı konuşma dizisinin konuğu, yönetmen ve senarist Derviş Zaim oldu.