DOLAR
42,69 0%
EURO
50,15 0%
ALTIN
5.897,7 0%
BITCOIN
3.846.497,83 -0,01%

Yediemin depoları boşaltılıyor! Binlerce sudan ucuz araç sahibini bekliyor

Türkiye'de yıllardır kanayan bir yara haline gelen ve otoparklarda adeta çürümeye terk edilen binlerce araç için beklenen gün geldi.

Yayın Tarihi: 12.07.2025 15:21
Güncelleme Tarihi: 12.07.2025 15:21

Yediemin depoları boşaltılıyor! Binlerce sudan ucuz araç sahibini bekliyor

Türkiye'de yıllardır kanayan bir yara haline gelen ve otoparklarda adeta çürümeye terk edilen binlerce araç için beklenen gün geldi. Adalet ve Çevre Bakanlıklarının ortak yürüttüğü titiz çalışma nihayet sonuç verdi ve yediemin otoparklarında biriken yaklaşık 14 bin aracın ekonomiye kazandırılması için yeni satış düzenlemesi resmen yürürlüğe girdi. Trafikten men edildikten sonra sahipleri tarafından unutulan ya da yasal süreçler nedeniyle alınamayan araçlar, artık devlet eliyle satılarak yeniden yollara dönecek. 9. Yargı Paketi kapsamında şekillenen ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın yayımladığı tebliğ ile tüm detayları netleşen yeni sistem, on binlerce vatandaşı heyecanlandıran fırsatlar sunuyor.

SAHİPLERİNE SON ÇAĞRI

Yeni düzenlemenin ilk ve en önemli aşamasını, araç sahiplerine yapılacak son çağrı oluşturuyor. Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Komutanlığı birimleri, trafikten men edildiği tarihten itibaren altı aylık bekleme süresini doldurmuş araçların sahiplerine resmi bir tebligat gönderecek. Kayıtlı adreslerine yapılacak bu yazılı bildirimle, araçlarını teslim almaları için son bir fırsat tanınacak. Bu süre zarfında sahibi tarafından teslim alınmayan veya aranıp sorulmayan tüm araçlar, doğrudan satış listesine eklenecek. Satış sürecinin koordinasyonu ise illerde çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il müdürlükleri, ilçelerde ise milli emlak müdürlükleri tarafından yürütülecek.

Yediemin depoları boşaltılıyor! Binlerce sudan ucuz araç sahibini bekliyor

HURDA VE SAĞLAM ARAÇLARIN KADERİ BELLİ OLDU

Satışa çıkarılacak her bir araç, oldu bittiye getirilmeyecek. Süreç, alanında uzman makine mühendislerinin detaylı ekspertizi ile başlayacak. Mühendisler, her aracı tek tek inceleyerek motor ve şasi durumu, kaporta ve genel teknik özelliklerini içeren kapsamlı bir rapor hazırlayacak. Bu rapor, aracın gelecekteki kaderini belirleyecek.

• Hurda Araçlar Lisanslı Firmalara: Teknik rapor sonucunda "hurda" damgası yiyen, yani trafiğe çıkması mümkün olmayan araçlar, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın belirlediği minimum bedel üzerinden, çevre lisansına sahip geri dönüşüm firmalarına pazarlık usulüyle satılacak.

• Sağlam Araçlar İdare Eliyle Satışta: Mühendis raporuyla "sağlam" veya "onarılarak kullanılabilir" notu alan araçlar ise vatandaşların en çok merak ettiği bölümü oluşturuyor. Bu araçlar, ilgili idareler (Milli Emlak vb.) tarafından doğrudan satış yöntemiyle yeni alıcılarıyla buluşturulacak. 

ARAÇ ADETA YENİDEN DOĞACAK

Satın alınan aracın üzerinde daha önceden kalan ne kadar "satılamaz, devredilemez, haciz, rehin veya ihtiyati haciz" gibi şerh varsa, satış işlemiyle birlikte tamamı kaldırılacak.

Daha da önemlisi, aracın geçmişten gelen vergi borcu, ödenmemiş trafik cezaları veya SGK prim borçları gibi hiçbir yükümlülük yeni sahibine yansıtılmayacak. Tüm bu borçlar, aracın eski sahibinin sorumluluğunda kalmaya devam edecek. Kısacası, aracı satın alan kişi, tüm pürüzlerden arındırılmış, "tertemiz" bir tescil kaydıyla aracına sahip olacak. Satış tamamlandığında, alıcı adına aracın tüm kimlik bilgilerini (marka, model, motor ve şasi numarası vb.) içeren resmi bir satış belgesi düzenlenecek. 7

satış parası nereye gidecek

Satıştan elde edilen gelir de şeffaf bir şekilde yönetilecek. Gelir, öncelikle araç üzerinde alacağı bulunan banka, kurum veya şahısların alacaklarını kapatmak için kullanılacak. Tüm borçlar ödendikten sonra geriye bir para artarsa, bu tutar eski araç sahibine ödenmek üzere bloke edilecek. Araç sahibinin bir ay içinde başvurması halinde bu para kendisine teslim edilecek. Eğer bir aylık sürede başvuru olmazsa, bakiye beş yıl boyunca emanet bir hesapta tutulacak. Beş yılın sonunda hala bir talep gelmemesi durumunda ise para doğrudan Hazine'ye gelir olarak kaydedilecek.  


Yazar
EDİTÖR

Emine Durgun