Walter Salles, Qumra Sinema Günleri'nde Sinemanın Önemi Üzerine Konuştu
Oscar ödüllü Brezilyalı yönetmen Walter Salles, Doha Film Enstitüsü tarafından düzenlenen 2025 Qumra Sinema Günleri'nde gerçekleştirdiği ustalık sınıfında sinemanın derin anlamlarını ele aldı. Etkinlik, New York Film Festivali eski direktörü Richard Pena moderatörlüğünde, Doha İslami Eserler Müzesi Oditoryumu'nda yapıldı ve birçok amatör film yapımcısı ile yönetmenin katılımıyla gerçekleşti.
Salles, sinemanın kültürle, sanatla ve kimlikle olan bağlantısının önemine vurgu yaparak, görünmeyeni hissettirmenin sinemanın özünde yer aldığını belirtti. “Görünenin ötesindeki görünmeyeni hissettirmek önemli. Sinema, görünene eşlik eden görünmeyendir; göstermediklerimiz de en az gösterdiklerimiz kadar değerli” diyerek bu anlayışın sinemadaki yerini vurguladı.
Doğaçlama ve İnsanlık Ruhunu Yansıtma
Brezilyalı yönetmen, film çalışmalarında belgesel ve kurgu türlerini birleştirerek fotoğraf tutkusundan esinlendiğini ifade etti. “Eserlerimde tema olarak insanlık ruhunu öne çıkarıyorum. Bu yaklaşımı, kamerayı çıkarmadan önce o topluluğun bir parçası gibi hisseden fotoğraf ustalarından öğrendim” dedi.
Salles, “Bu sayede doğaçlama sahneler ve profesyonel olmayan oyuncularla bekleneni aşan performanslar yakalıyorum” diyerek sinemasının doğasına dair ipuçları verdi. “'Motosiklet Günlükleri' için profesyonel olmayan oyuncularla çalıştım ve bu sayede Güney Amerika'nın kültürel kimliğini anlamak için gerçek bir yolculuğa çıktım” şeklinde konuştu.
Genç Yönetmenlere Tavsiyeler
Sinema sanatında spontane unsurların önemli olduğunu vurgulayan Salles, genç yönetmenlere aşikar olandan kaçınmalarını tavsiye etti. “Her şeyi gösterirseniz bu televizyon olur. Seyirciyi görüntüyü tamamlamaya davet ettiğinizde sinemadasınız. Diyaloğu tamamlamak için bir boşluk bıraktığınızda sinemadasınız” diyerek sinemanın doğasına dair önemli bir noktaya değindi.
Etkinlikte ayrıca yönetmen Hala Elkoussy’nin “East of Noon” filminin gösterimi de yapıldı.
Walter Salles Kimdir?
Walter Salles, çağdaş Latin Amerika sinemasının en önemli isimlerinden biridir. 1998 yılı yapımı Merkez İstasyonu ve 2004 yılında çektiği Motosiklet Günlükleri ile uluslararası alanda tanınmaktadır. Berlin Film Festivali'nde Altın Ayı ve Oscar adaylığı kazanan Merkez İstasyonu, sosyal gerçekleri insani bir bakış açısıyla yansıtmaktadır.
Salles, belgesel gerçekçiliği kurmaca ile harmanlayan bir tarz benimsemekte; amatör oyunculara ve doğaçlama sahnelere büyük önem vermektedir. Genç yönetmenlere mentörlük yaparak bağımsız sinemayı destekleyen Salles, toplumsal hafıza ve göç gibi temaları sinemanın bir direniş aracı olarak kullanmanın önemine dikkat çekmektedir.