Uraloğlu: Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu sanayi, tarım ve turizmi güçlendirecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu Finansal Kapanış Töreni'nde projenin yalnızca bir ulaşım yatırımı olmadığını, aynı zamanda bölgesel kalkınmayı destekleyecek bir altyapı hamlesi olduğunu vurguladı.
Projenin kapsamı ve hedefleri
Uraloğlu, projenin Ankara'yı Kırıkkale üzerinden Karadeniz'e, ülkenin doğusuna ve Anadolu'nun önemli bir bölümüne bağlayacağını belirterek, otoyolun Türkiye'nin ulaşım ve lojistik ağını güçlendireceğini söyledi. Proje, 101 kilometre ana gövde ve 19 kilometre bağlantı yoluyla toplam 120 kilometre uzunluğunda planlandı.
Otoyolun modern mühendislik örnekleri arasında 7 kavşak, 4 tünel, 8 viyadük ve 3 otoyol hizmet tesisi bulunduğunu söyleyen Uraloğlu, hattın Marmara'dan Doğu Anadolu'ya, Ege'den Karadeniz'e, Akdeniz'den Kafkaslar'a erişen kara yolu koridorları arasında köprü görevi göreceğini belirtti.
Uraloğlu, projenin yük ve yolcu taşımacılığını daha güvenli, hızlı ve konforlu hale getirerek Ankara'nın doğu ve kuzey koridoruna, buradan da Ortadoğu ve Kafkas ülkelerine erişimi kolaylaştıracağını ifade etti.
Finansman
Bakan Uraloğlu, projenin yatırım bedelinin 1 milyar 391 milyon avro olduğunu; bu tutarın yüzde 30'u (417 milyon avro) öz sermaye, yüzde 70'i (974 milyon avro) banka kredisi ile karşılanacağını açıkladı. Kredi sağlayıcı kurumlar arasında Ziraat Bankası, İş Bankası, Yapı ve Kredi Bankası ve Akbank yer alıyor; kaynakların ilgili bankaların yurt dışı şubelerinden temin edildiği belirtildi.
Uraloğlu, kamu-özel işbirliği (KİK) modelinin yüksek bütçeli projelerin kamu kaynağı kullanılmadan özel sektör tarafından ve alternatif finansmanla hızlıca tamamlanmasını sağladığını vurguladı. Bugüne kadar KİK modeliyle yaklaşık 70 yap-işlet-devret projesi gerçekleştirildiğini, o günkü maliyetinin 51 milyar dolar olduğunu ve bugünkü maliyetinin yaklaşık 90 milyar dolara ulaştığını kaydetti.
Projenin sözleşme süresinin 3 yıl olduğu ve bu sürecin öncesinde bitirilip hizmete alınmasının hedeflendiği ifade edildi.
Etkiler ve tasarruf
Uraloğlu, devlet yolundaki trafik yükünün azalacağını ve mevcut yolla saatler süren seyahat süresinin 43 dakikaya düşeceğini bildirdi. Trafik sıkışıklığının azalmasıyla yıllık zamandan 4,5 milyar lira, akıyakıttan 700 milyon lira olmak üzere toplam 5,2 milyar lira tasarruf sağlanacağı; ayrıca yıllık 41 bin ton karbon emisyonu azaltımıyla çevreye katkı sunulacağı belirtildi.
Uraloğlu, otoyolun kısa zamanda kendisini amorti ederek ülke ekonomisine katkı sağlayacağını ve ilerleyen yıllarda Ankara'yı kuzeyde Samsun'a, doğuda ise İran sınırına kadar uzatılması planlanan projelerin ilk adımı olduğunu vurguladı. Bu yönüyle projenin Türkiye'nin küresel lojistik ağındaki rolü için stratejik öneme sahip olduğunu söyledi.
Tören ve paydaş açıklamaları
Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen, KİK modeliyle son 15 yılda otoyol ağının önemli ölçüde geliştirildiğini ve Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu'nun ağ içinde kritik bir parça olacağını belirtti. Gülşen, projenin Ankara yönünden gelecek yük ve yolcu taşımacılığının daha güvenli bir şekilde doğu ve kuzey koridorlarına aktarılmasını sağlayacağını kaydetti.
Fernas Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Leyla Nasıroğlu Bilgin, projede 85 milyon metreküp kazı ve dolgu çalışması yapılacağını, tamamlandığında hattın bölge için stratejik bir arter olacağını söyledi.
Konuşmaların ardından projeye finansman sağlayan bankaların temsilcileri, Hazine ve Maliye Bakanlığı Dış Ekonomik İlişkiler Genel Müdürü Kerem Dönmez, Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen ve Fernas Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Muzaffer Nasıroğlu tarafından finansmanın kapanışına ilişkin imza töreni gerçekleştirildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir (ortada), bir otelde düzenlenen Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu Finansal Kapanış Töreni'ne katıldı.