Ulaştırma Yatırımlarının 2026-2028 Rotası: Bakan Uraloğlu'ndan Lojistik, Demiryolu ve Havacılık Öncelikleri
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2026-2028 Dönemi Yatırım Programı hazırlıkları kapsamında ulaşımın tüm modlarında üç yıllık yol haritasını AA muhabirine anlattı. Bakanlık, demiryolu, deniz, havacılık, kara yolları ve kent içi ulaşımda önceliklerin belirlendiğini vurguladı.
Demiryolu yatırımları
"Mersin-Gaziantep, Ankara-İzmir, Bandırma-Bursa Osmaneli, Halkalı-Kapıkule projelerine ilaveten ikinci hat yapımlarına, sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımlarına, iltisak hatlarına, hat kapasitesini, verimliliğini artırmaya ve raylı sistem araçlarının yerli üretimine yönelik projelere öncelik vereceğiz." ifadeleriyle Uraloğlu, demiryolu sektöründeki çalışmaların hız kesmeden süreceğini belirtti.
Deniz yolu öncelikleri
Bakan Uraloğlu, deniz ulaştırmasında "mavi vatan" vurgusunu yaparak Doğu Akdeniz Ana Konteyner Limanı ve Rize İyidere Lojistik Limanı yatırımlarının öncelikli olduğunu söyledi. Tüm limanlardaki işlemleri, maliyetleri ve bürokratik süreçleri asgari düzeye indirmeye yönelik projelere önem verileceğini aktardı.
Havacılık ve hava güvenliği
Türkiye'nin havacılıkta dünya sıralamasındaki yerini hatırlatan Uraloğlu, mevcut havalimanlarında pist, apron ve taksi yolu onarım ve iyileştirmeleri ile hava seyrüsefer emniyetini artıracak projelere ağırlık verileceğini bildirdi.
Kara yolları ve trafik yönetimi
Kara yollarında 12'nci Kalkınma Planı öncelikleri doğrultusunda trafik akış darboğazlarının giderilmesi, varlık yönetim sisteminin geliştirilmesi ve trafik güvenliği yatırımlarının önceliklendirilmesi hedefleniyor. Ayrıca, ortalama günlük ağır taşıt trafiği 1000 aracın üzerinde olan güzergahlarda bitümlü sıcak karışım kaplama projelerine öncelik sağlanacağı belirtildi.
Kent içi raylı sistemler ve toplu taşıma
Bakanlık, metropol şehirlerde trafik sorununu çözmek için kent içi raylı sistem projelerini talep ve yoğunluk koşullarına göre devreye alacak. Öncelik, trafik yoğunluğu ve yolculuk talebine göre önce otobüs, metrobüs gibi sistemlere verilecek; bunların yetersiz kaldığı güzergahlarda raylı sistem alternatifleri değerlendirilecek. Raylı sistemlerin işletmeye açılması beklenen yıl için doruk saat-tek yön yolculuk talebinin tramvay: asgari 7.000, hafif raylı: asgari 10.000, metro: asgari 15.000 yolcu düzeyinde gerçekleşmesi şartı aranacak.
Lojistik merkezler ve kümelenme
Uraloğlu, lojistik yatırımlarının ülke genelinde süreceğini belirterek "Çukurova, Batı Karadeniz ve Marmara bölgeleri başta olmak üzere mevcut ve yapımı devam eden lojistik merkezlerin standartları yükseltilecek." dedi. Yeni yük ve lojistik merkezlerinin, yük talebinin yüksek olduğu demiryolu koridorlarında planlanacağı, lojistik maliyetlerinin ve işlem sürelerinin azaltılmasına ve kombine taşımacılığın geliştirilmesine öncelik verileceği vurgulandı.
Bakanlığın 2026-2028 yol haritası, ulaşım altyapısında kalite, güvenlik ve entegrasyonun artırılması ile maliyet ve süreçlerin azaltılmasını hedefliyor.