Ulaştırma Bakanlığı: TÜRASAŞ'ın 'cer zinciri' alımıyla ilgili iddialar gerçeği yansıtmıyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayi AŞ'nin (TÜRASAŞ) 'cer zinciri' alımına ilişkin sosyal medyada ve kamuoyunda dolaşıma sokulan iddiaların doğru olmadığını bildirdi. Bakanlık açıklamasında, ortaya atılan iddiaların siyasetin sosyal medyada ürettiği tamamen kurgusal bir anlatıdan kaynaklandığı belirtildi.
İhale ve prototip açıklaması
Açıklamada, Dizel-Elektrikli Coco Lokomotif Projesi kapsamında yalnızca bir prototip cer zinciri için ihale yapıldığı vurgulandı. Bakanlık, söz konusu projenin henüz prototip aşamasında olduğunu ve bu nedenle seri üretim garantisinden söz etmenin mümkün olmadığını bildirdi. Açıklamada yer alan ifadeye göre: "Dolayısıyla ileriye dönük '300 adet zorunlu alım' açıklamaları tamamen hayal ürünü."
Rekabet süreci ve iddialara yanıt
Hazırlık sürecinde, Almanya, İspanya, İsviçre ve Fransa menşeli 8 farklı uluslararası firmanın sürece dahil edildiği ve hiçbir firmanın şartnamenin rekabeti engellediğine yönelik bir itirazda bulunmadığı aktarıldı. Açıklamada, ihale takviminin bir yabancı firmanın talebi üzerine genişletilerek rekabetin artırıldığı, ayrıca "ASELSAN ve TÜRASAŞ devre dışı bırakıldı" iddiasının gerçeğe aykırı olduğu ifade edildi. Bakanlık, şartnamenin aksine cer motorlarının seri üretim aşamasında TÜRASAŞ'ın teknolojiyi yerlileştirmesini zorunlu kılan bir hüküm içerdiğini belirtti ve bunun yerli üretimin önünü açmayı amaçladığını kaydetti.
Rakamlar ve kamuoyuna yansıyan iddiaların yanlışlığı
Açıklamada ayrıca, ihalenin muhammen bedelinin kamuoyuna neredeyse 300 kat abartılarak '600 milyon avro peşkeş' şeklinde sunulduğu, bu rakamsal iddiaların gerçeklikten uzak olduğu belirtildi. Bakanlığın ifadesiyle: "Ortada 600 milyon avroluk bir plan yok. Ortada 5 yıl sürecek ihalesiz bir anlaşma yok. Ortada 300 adetlik mecburi alım yok. Ortada adrese teslim ihale yok. İddiaların hepsi, siyasetin sosyal medyada ürettiği tamamen kurgusal bir anlatıdan ibaret olup, çıkış noktası pazardaki rakiplerin yerli ve milli üretimi engelleme çabalarından kaynaklanmaktadır."