Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ramazan ayı sonu ve mart ayında üretici market fiyatları hakkında önemli açıklamalarda bulundu. Bayraktar, yaptığı yazılı açıklamada, mart ayında markette 39 ürünün 30'unda fiyat artışı, 9'unda ise fiyat azalışı görüldüğünü ifade etti.
Bu süreçte üretici ve market fiyatları arasındaki en büyük farkın ise %208 ile kuru fasulyede görüldüğünü belirten Bayraktar, bu durumu %206,8 ile nohudun, %202,5 ile kuru kayısının, %186 ile kırmızı mercimeğin ve %174,6 ile yeşil mercimeğin takip ettiğini aktardı.
Bayraktar, markette mart ayı itibarıyla fiyatı en çok artan ürünün %53,7 ile limon olduğunu, bunu %38,8 ile patatesin ve %19,8 ile elmanın izlediğini açıkladı. Ayrıca, markette fiyatı en çok azalan ürünün ise %8 ile maydanoz olduğunu belirtti.
Üretici tarafında ise 31 ürünün 14'ünde fiyat artışı, 9'unda fiyat düşüşü, 8'inde ise fiyat değişimi olmadığını dile getiren Bayraktar, en yüksek fiyat düşüşünün %23,4 ile beyaz lahanada görüldüğünü vurguladı. Beyaz lahanayı %13,9 ile maydanoz, %12,6 ile kuru soğan ve %10,3 ile domates izledi.
Aynı zamanda, üreticilerde en çok fiyat artışının %68,3 ile limonda meydana geldiğini, limonu %28,3 ile patates, %20 ile Antep fıstığı ve %16,7 ile yeşil soğanın takip ettiğini ekledi.
Bayraktar, doğal afetler ve Ramazan Bayramı nedeniyle oluşan talebin, belirli ürünlerin fiyatlarını etkilediğine dikkat çekerek, Antep fıstığı fiyatlarındaki artışın da bu talep artışından kaynaklandığını ifade etti. Ayrıca, girdi maliyetleri konusunda da mart ayında gübre ve yem fiyatlarının yükseldiğini ifade etti.