Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılına ilişkin "Hizmetlere Erişim ve Ayrımcılık" bültenini yayımladı. Rapor, hanelerin sağlık ve evde bakım hizmetlerine erişimi ile ilgili önemli verileri ortaya koyuyor.
Evde Bakım Hizmeti İhtiyacı
Yapılan araştırmaya göre, Türkiye'de hanelerin yüzde 7,8'i en az bir üyesinin uzun dönemli fiziksel veya zihinsel hastalık, sakatlık ya da yaşlılık nedeniyle evde bakım hizmetlerine ihtiyaç duyduğunu belirtiyor. Bu hanelerin yüzde 9,6'sı, devlet desteğiyle ya da hane tarafından ödenmeksizin profesyonel bakım hizmetlerine erişim sağlarken, yüzde 90,4'ü ise evde sağlık ve bakım hizmeti alamadı.
Çocukların Bakım İhtiyaçları
Özellikle 0-12 yaş arasındaki çocuklar için uzmanlaşmış bakım hizmetine ihtiyaç duyanların oranı yüzde 1,5 olarak tahmin ediliyor. Bu gruptaki çocukların yüzde 74,7'si maddi yetersizlik nedeniyle bakım hizmetine erişim sağlayamadı. %21,4%3,9'u ise diğer nedenlerden dolayı bu hizmetlere ulaşamıyor.
Toplu Taşıma Harcamaları
Toplu taşıma harcamalarının haneye etkisi göz önünde bulundurulduğunda, yüzde 5,3 oranında hane halkının bu harcamaların çok yük oluşturduğunu hissettiği, yüzde 46,7'si için ise biraz yük oluşturduğu tespit edildi. Buna karşılık, yüzde 33,6'sı bu harcamaların yük getirmediğini belirtirken, yüzde 14,4'ü toplu taşıma harcaması yapmadı.
Ayrımcılık Algısı
Son 12 ay içinde, 15 yaş ve üzeri bireyler arasında kamu kurumlarında hizmet alırken ayrımcılığa uğradığını düşünenlerin oranı yüzde 2,4 olarak kaydedildi. Konut kiralamaya veya satın almaya çalışırken ayrımcılık hissedenlerin oranı yüzde 1,1, eğitim kurumlarıyla iletişimde ayrımcılık hissedenler yüzde 0,8, kamusal alanlarda ise yüzde 0,6 olarak belirlendi.