Türk yükseköğretimindeki gelişmeler Finlandiya basınına yansıdı
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, Türkiye'nin yükseköğretim alanındaki gelişmelerinin Finlandiya basınında yer almasına ilişkin değerlendirmede bulundu.
Helsingin Sanomat'ın değerlendirmesi
Finlandiya'da "Helsingin Sanomat" gazetesinde Jukka Eero Wuorinen imzalı yazıda, Türkiye'de yükseköğretimde son yıllarda atılan stratejik adımların ele alındığı belirtildi. Yazıda, Türk yükseköğretiminin belli alanlarda Finlandiya'nın önüne geçtiği ve Finlandiya'da eğitim seviyesinde görece bir düşüş eğiliminin gözlendiği kaydedildi.
Metinde, "Finlandiya'da eğitim seviyesinin düşüşe geçtiği kabul edilen bir olgudur. Ülkelerin eğitim seviyelerini gösteren grafiklerde Finlandiya'nın, Türkiye başta olmak üzere çeşitli ülkelerin gerisine düştüğü görülmektedir." ifadelerine yer verildi.
Yazı ayrıca Türkiye'de kısa süreli, mesleki ve uygulamalı programların yaygınlaştırıldığını ve giderek artan genç yetişkin nüfusun önemli bir kısmının bu programlardan mezun olduğunun altını çizdi.
Yaş grupları ve karşılaştırmalar
Haber metninde, Finlandiya'da diplomaların daha geç yaşlarda alındığı belirtilerek şu bilgi paylaşıldı: "Finlandiya'da diplomaların çoğu 30 yaşına yaklaşırken alındığından, ülkeler arası karşılaştırmalarda 25-34 yaş grubunun değil, 30-34 yaş grubunun dikkate alınması gerekir. Avrupa İstatistik Ofisi Eurostat verilerine göre, bu yaş grubunda Finlandiya'da yükseköğrenim diplomasına sahip olanların oranı genellikle 25-34 yaş grubuna göre 4-6 puan daha yüksek."
YÖK Başkanı Özvar'ın görüşleri
YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, Türk yükseköğretiminin son yıllardaki gelişimiyle tüm dünyanın dikkatini çektiğini belirterek, "Yükseköğretim sistemimiz 'uluslararası görünürlük kazanan bir model' olarak takdir görüyor." değerlendirmesinde bulundu.
Özvar, atılan stratejik adımların sadece sayısal göstergelerle ölçülen sonuçlar olmadığını; gençlere ve geleceğe yapılan yatırımın somut göstergeleri olduğunu vurgulayarak, "Ülkemizin geleceği olan gençlerimizin yetkinliklerini ve mesleki becerilerini artıracak yenilikçi programlar geliştirmeye devam edeceğiz. Amacımız, ülkemizin yükseköğretimdeki yükselişini daha da üst seviyeye taşımak ve dünya standartlarında bir model olmaya devam etmektir." ifadelerini kullandı.
Mesleki eğitim ve program odakları
Özvar, yükseköğretim programlarında çok boyutlu bir dönüşüm süreci yürütüldüğünü, özellikle meslek yüksekokullarında sektörel ihtiyaçlarla uyumlu yeni bir dönem başlatıldığını belirtti. Bu dönüşümde üniversite-sektör işbirliğinin beceri açığını kapatmada merkezi bir rol oynadığı ifade edildi.
Özvar, sanayi ve işgücü piyasalarının ihtiyaçları doğrultusunda yazılım, yapay zeka, dijital teknolojiler, dijital beceriler ve yeşil dönüşüm odaklı meslek yüksekokulu programlarının ön plana çıkarılacağını ve hedeflerinin öğrencileri çağın gerektirdiği yetkinliklerle donatmak olduğunu söyledi.