TÜİK 2025 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması: Temel Bulgular
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yayımlanan Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması-2025 sonuçlarına göre, ülke genelinde 16-74 yaş grubundaki kişilerin internet kullanım oranı %90,9 oldu. Bir önceki yıl bu oran %88,8 olarak kaydedilmişti.
Yaş grubuna göre cinsiyet dağılımında internet kullanım oranı erkeklerde %93,6, kadınlarda ise %88,2 olarak belirlendi.
e-Devlet ve Kamu Hizmetlerine Erişim
Son bir yıl içinde resmi makamların internet sitelerini ve uygulamalarını kullanarak kamu hizmetlerinden yararlananların oranı %76,1 olarak ölçüldü. Bu oran erkeklerde %82,8, kadınlarda ise %69,5 seviyesinde gerçekleşti.
e-Devlet hizmetlerini kullanım açısından yaş grupları incelendiğinde, en yüksek kullanım %92,8 ile 25-34 yaş grubunda, en düşük kullanım ise %29,6 ile 65-74 yaş grubunda görüldü.
Bireylerin e-Devlet hizmetlerini kullanım amaçlarında ilk sırayı %68,5 ile "resmi makamlar veya kamu hizmetleri tarafından kendisi hakkında saklanan kişisel bilgilere erişme" alırken, bunu %53,6 ile randevu alma/rezervasyon ve %46,4 ile kamu kuruluşlarına ait internet sitelerinden bilgi edinme takip etti.
E-Ticaret Eğilimleri
2024'te %51,7 olan internet üzerinden mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı, 2025'te %55,7'ye yükseldi. Cinsiyete göre dağılımda erkeklerde oran %59,1, kadınlarda %52,3 olarak bildirildi.
Satın alma zamanlarına göre incelendiğinde, bireylerin %42,3'ü yılın ilk üç ayında internet üzerinden mal veya hizmet satın aldığı ya da sipariş verdiği belirtildi.
Öğrenme Faaliyetleri
Eğitim, mesleki veya özel amaçlarla öğrenme faaliyeti gerçekleştirenlerin oranı bu yıl bir önceki yıla göre 3,9 puan artışla %17,7 olarak kaydedildi. Bu oran erkeklerde %17,5, kadınlarda %18,0 şeklinde gerçekleşti.
Sosyal Medya ve Mesajlaşma Uygulamaları
Bireylerin en fazla kullandığı sosyal medya ve mesajlaşma uygulamaları sıralamasında ilk üç; WhatsApp (%88,6), YouTube (%72,9) ve Instagram (%68,1) oldu. Erkek kullanıcılar arasında WhatsApp %91,3, YouTube %75,7, Instagram %68,7; kadın kullanıcılar arasında WhatsApp %85,9, YouTube %70,1, Instagram %67,4 oranlarında kullanıldı.
E-Ticaret Sorunları ve Elektronik Kimlik Kullanımı
Son 3 ay içinde e-ticaret yapanların %29'u web sitesi veya mobil uygulama üzerinden yaptıkları satın alma işlemlerinde en az bir sorunla karşılaştı. Karşılaşılan sorunlar arasında ilk sırayı %12,7 ile teslimatın belirtilenden daha yavaş olması aldı; bunu %11,8 ile yanlış veya hasarlı mal/hizmet teslimi izledi.
Ayrıca son 12 ay içinde internet kullanan bireylerin %15,6'sı özel amaçlarla çevrim içi hizmetlere erişmek için elektronik kimlik kullandığını bildirdi. Bu oran erkeklerde %18,0, kadınlarda %13,3 oldu.