Milyonlarca araç sahibini etkileyeceğe benzyen Hurda Teşviki yasası ile alakalı gün gün yenic gelişmeler yaşanmaya devam ediyor. Otomobil piyasasında kartları yeniden dağıtacağa benzyen hurda teşviki düzenlemesi için düğmeye basıldı. Uzun süredir beklenen paket, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın hazırladığı teklifle yeniden masaya geldi. Hem trafikteki yaşlı araç parkını eriterek güvenliği artırmayı hem de yerli otomobil üretimini destekleyerek ülke ekonomisine destek sağlaması beklenmekte. Hurda Yasası teklifin, yakın zamanda Meclis gündemine gelmesi bekleniyor.
Paketin merkezinde, 25 yaşını doldurmuş araçlarını hurdaya ayıran vatandaşlara, sıfır kilometre yerli otomobil alımlarında sağlanması beklenen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti veya indirimi yer almakta. Bu gelişme, sıfır araç fiyatları nedeniyle alım yapmakta zorlanan vatandaşlar için büyük bir fırsat yaratırken, hangi modellerin bu kapsama gireceği de netleşmeye başladı.
Hurda Teşviki ile Alınacak 12 Yerli Otomobil Modeli
Düzenlemenin yasalaşması halinde, teşvikten yararlanmak isteyenlerin alabileceği araçlarda kilit bir şart bulunuyor: Alınacak yeni aracın Türkiye'de üretilmesi ve yerlilik oranının en az %40 olması zorunluluğu.

Bu şartı karşılayan ve hurda teşviki kapsamına girmesi beklenen 6 farklı markanın toplam 12 modeli şimdiden konuşuluyor. İşte o liste:
Togg: T10X
Fiat: Egea, Egea Cross, Fiorino
Hyundai: i10, i20, Bayon
Ford: Tourneo Custom, E-Transit, Transit
Toyota: C-HR
Volkswagen: Transporter
Hurda Teşvikinden Yararlanma Şartları
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından taslağı hazırlanan paketin, Meclis'te kabul edilmesi durumunda vatandaşların uyması gereken temel şartlar da belli oldu. ÖTV indiriminden faydalanmak için bazı şartların taşınması gerekliliği mevcut.
25 Yaş Şartı: Teşvikten yararlanmak isteyen vatandaşın, 25 yaşını doldurmuş (model yılı 2001 ve altı) eski bir aracını hurdaya çıkarması gerekiyor.
Yerlilik Zorunluluğu: Hurdaya ayrılan araç yerine alınacak sıfır kilometre aracın, mutlaka Türkiye'de üretilmiş olması ve yerlilik oranının asgari %40 seviyesinde bulunması şartı aranacak.
ÖTV Muafiyeti: Bu şartları sağlayanlara, yeni araç alımında ÖTV muafiyeti veya modelin fiyatına göre kademeli bir ÖTV indirimi uygulanması bekleniyor.
Tek Seferlik Hak: Düzenlemeden her vatandaşın yalnızca bir defaya mahsus yararlanmasına izin verilecek.

"İlk Arabam Yerli Otomobil Aile Destek Programı'' Desteği ile Birleşti
Hurda teşviki paketinin en dikkat çekici sosyal boyutlarından biri de "İlk Arabam Yerli Otomobil Aile Destek Programı" oldu. Bu program, özellikle 3 ve daha fazla çocuğu olan, düşük gelir grubundaki aileleri hedefliyor.
Program kapsamında, bu ailelerin yerli otomobile (Togg, Egea, i20 vb.) sahip olabilmeleri için özel finansman modelleri ve uzun vadeli ödeme planları sunulması planlanıyor.
Hurda Teşviki Ne Zaman Başlayacak?
Milyonlarca vatandaşın ve otomotiv sektörünün merakla beklediği hurda teşviki düzenlemesi, şu anda teklif aşamasında bulunuyor. Uygulamanın resmi olarak başlaması için teklifin öncelikle TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilmesi ve ardından Resmi Gazete'de yayımlanarak yasalaşması gerekiyor.
Piyasa, Meclis'ten çıkacak nihai karara kilitlenmiş durumda. Özellikle sağlanacak ÖTV ve KDV teşvikinin boyutu, yani indirimin ne kadarlık bir fiyata tekabül edeceği, yasanın Meclis'teki görüşmeleri sırasında netleşecek.