"Öğrencilerin Söz Varlığının Tespiti Geliştirilmesi ve İzlenmesi Projesi 2. Çalıştayı" Ataşehir'de gerçekleştirildi
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca düzenlenen çalıştay, Ataşehir Zübeyde Hanım Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü ve Akşam Sanat Okulu'nda yapıldı. Açılış konuşmasını yapan Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci, projenin amaç ve kapsamına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Projenin uyumu ve yürütülmesi
Yelkenci, projenin "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" ile uyumlu olduğunu ifade ederek projenin bakanlığın 15 biriminin aktif katkısıyla yürütüldüğünü belirtti. Yelkenci, söz konusu çalışmanın önemini şu sözlerle açıkladı: "Bu çalışmamız, Türkiye Yüzyılı Maarif modelinin amaçlarına ulaşması, hedeflerinin gerçekleştirilmesi için çok önemli bir imkan tanıyacak. Çünkü Türkiye Yüzyılı Maarif modeli beceriler ve eylem değer çerçevesi üzerinde kurulu. Bakanlığımız tarafından beceri ve değer temelli bir program olarak tasarlandı."
Projenin amaçları ve odak noktaları
Yelkenci, projenin birinci amacını "kavramlarla düşünen, değerlerle yaşayan nesiller yetiştirmek" olarak tanımladı. Çalıştayta belirtilen hedefler arasında, öğrencilerin yaş ve sınıf düzeylerine uygun kavram, deyim ve atasözlerini bilimsel olarak tespit etmek, Türkçe'nin doğru, etkili ve işlevsel kullanımını desteklemek, ders kitapları ve eğitim materyallerini söz varlığı bakımından zenginleştirmek, okuma kültürünü ve değer temelli dil öğretimini yaygınlaştırmak yer aldı. Yelkenci, projenin dil ve kültürün sürekliliği açısından önemine değindi.
Uygulamada karşılaşılan zorluklar
Projenin en zor tarafı olarak, öğrencilerin muhatap olacağı metinlerde hangi kelimelerin bulunacağı konusunun belirlendiği "özel amaçlı derlem" çalışmasının öne çıktığı belirtildi. Bu aşama, hedef kitleye uygun sözcük ve metin seçiminin doğru yapılmasını gerekli kılıyor.
Yapay zeka ve dil işleme
Yelkenci, çalışmada yapay zekadan da faydalanıldığını vurgulayarak, "Bu proje aynı zamanda yapay zeka için, yapay zekanın Türk dilinde geliştirilmesi açısından da dil işleme modelinin de kurulması noktasında özellikle önemli bir etki yaratacağını, bir katkı sunacağını da söyleyebiliriz." ifadelerini kullandı. Projeyi Türkiye genelinde büyük bir dil seferberliği olarak niteleyen Yelkenci, yapay zekanın Türkçe dil işleme alanındaki katkısına dikkat çekti.
Çalıştay programı
Çalıştay kapsamında yazar Beşir Ayvazoğlu, "Türkçe Neler Kaybetti" başlıklı konferans verdi ve dilde koruma ile geliştirme yaklaşımlarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca düzenlenen "Öğrencilerin Söz Varlığının Tespiti Geliştirilmesi ve İzlenmesi Projesi 2. Çalıştayı" Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci'nin (sağ 2) katılımıyla Ataşehir Zübeyde Hanım Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü ve Akşam Sanat Okulu'nda düzenlendi.