Messina Boğazı Köprüsü tartışması ABD-İtalya hattında sürdü
İtalya'nın Sicilya Adası ile anakarayı bağlayacak Messina Boğazı Köprüsü projesinin, NATO üyelerinin savunma harcamalarını GSYİH'nin yüzde 5'ine çıkarma taahhüdü kapsamında gösterilme olasılığı, ABD ile diplomatik bir polemiğe yol açtı.
ABD'den itiraz
ABD'nin NATO Büyükelçisi Matthew Whitaker, Bloomberg'e verdiği röportajda, haziran ayında üzerinde anlaşılan yüzde 5'lik GSYİH savunma harcaması hedefine ulaşmak için "yaratıcı muhasebe" yöntemlerinden kaçınılması gerektiğini vurguladı. Whitaker, yüzde 5'in "stratejik askeri değeri olmayan köprüler" için yapılan harcamaları kapsaması gerektiği yönündeki değerlendirmesine tepki gösterdi.
İtalya'nın yanıtı
İtalya Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, resmi açıklamasında projenin "halihazırda tamamen devlet kaynaklarıyla finanse edildiğini" ve "herhangi bir savunma fonu ayrılmadığını" bildirdi. Bakanlık açıklamasında ayrıca, "Şu anda NATO kaynaklarının olası kullanımı gündemde değil ve her şeyden önce mutlak bir zorunluluk değil." ifadeleri yer aldı.
Projenin geçmişi ve özellikleri
İlk olarak 1950'lerin başında gündeme gelen proje, finansman eksikliği nedeniyle defalarca ertelenmişti. Giorgia Meloni liderliğindeki sağ koalisyon hükümeti geçen ay projeye nihai onay verdi. Projenin tahmini maliyeti 13,5 milyar avro ve köprünün toplam uzunluğu 3,6 kilometre olarak planlanıyor.
İtalya Başbakan Yardımcısı ve Ulaştırma-Altyapı Bakanı Matteo Salvini, projenin nihai onayının ardından 6 Ağustos'ta yaptığı açıklamada, "(Messina Boğazı Köprüsü) Dünyanın en uzun tek açıklıklı köprüsü olacak. Bu alanda şu anda Türkiye'deki köprü (Çanakkale 1915 Köprüsü) ilk sırada bulunuyor, sonra Japonya'daki, sonra da Çin'deki köprü geliyor." ifadelerini kullanmıştı.
Basında yer alan değerlendirmeler
İtalyan basınında haziran ayında, Meloni hükümetinin Messina Boğazı Köprüsü Projesi'ni savunma ve güvenlik açısından "stratejik değer" olarak tanımlama fikrine dair haberler çıkmıştı; bu değerlendirmeler tartışmayı yoğunlaştırdı.