İkinci el otomobil piyasasında 2026'da beklenen gelişmeler
İkinci el araç piyasasında 1 Ocak 2026 itibarıyla devreye girecek düzenlemelerin sona erme ihtimali ve yeni mali düzenlemeler, sektörde belirgin bir hareketlilik beklentisi yarattı. Ticaret Bakanlığı tarafından uygulanan "6 ay ve 6 bin kilometre" kısıtlamasının kaldırılması halinde, piyasa arz dengesinin yeniden oluşması ve satış süreçlerinin hızlanması öngörülüyor.
Kısıtlamanın sona ermesi ve piyasa beklentileri
Sektör temsilcileri, kısıtlamanın kaldırılmasının ikinci el piyasasına olumlu yansıyacağını belirtiyor. Mevcut dönemde sıfır araçlarla ikinci el arasındaki fiyat farkının daralması nedeniyle alıcıların sıfıra yöneldiği gözlemleniyor; ancak temsilciler, ikinci el piyasasının tamamen durmayacağını vurguluyor. Ayrıca, faiz oranlarında düşüş beklentisi ile birlikte 2026 yılında satışlarda artış bekleniyor.
Noter işlemleri ve yeni nispi harç düzenlemesi
Yeni yılda noterlerde gerçekleştirilen araç devir işlemlerinde uygulanacak düzenlemeyle araç bedeli üzerinden binde 2 oranında nispi harç alınacak; uygulamada taban harç tutarı bin TL olarak belirlendi. Bu tutar, mevcut noter masraflarına ek olarak tahsil edilecek.
Düzenleme, kayıtlı ticaret yapanlarla bireysel satıcılar arasında ayrım içeriyor. İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti yetki belgesine sahip galericiler araç alımlarında bu nispi harçtan muaf tutulacak; yetki belgesi bulunmayan işletmeler, belgesiz satıcılar ve bireysel vatandaşlar ise harcı ödemekle yükümlü olacak.
Sektör temsilcilerinin değerlendirmeleri
Otokent Genel Müdürü Yılmaz Karakaya, 2025 performansını değerlendirerek, "İkinci el araç piyasası tüm olumsuz şartlara rağmen 2025 yılını iyi geçirdi. Şu ana kadar satışlar sıfır araçlarla birlikte 10 milyon 500 bini buldu. Geçen ay sıfır araçların 1 milyon 200 bin bandında satıldığını tespit ettik, yıl sonu kampanyalarıyla hedefin 1 milyon 500 bin civarında olacağı kanaatindeyiz. İkinci el ile sıfır araç arasındaki fiyat farkı daraldığı için insanlar sıfıra yöneldi ama ikinci elde piyasa hiçbir zaman durmaz. 2026 yılından umutluyuz çünkü belimizi büken yüksek faizlerde hükümetimizin politikasıyla kademeli bir indirime gidiliyor. Bu arada, ’6 ay 6 bin kilometre’ uygulamasının da biteceğini tahmin ediyoruz. İkinci el yetki belgesi olan esnafımız alıcı olduğunda binde 2’lik noter harcını ödemeyecek, ben arada aracıyım, ticaretini yapan firmayım, bu yüzden yetki belgesi olan esnaf bu muafiyetten yararlanacak, aracı sattığımız vatandaş ise alıcı olarak bu ödemeyi yapacak" dedi.
Galerici Fahri Karlık ise 2026 beklentilerini, "1 Ocak 2026’dan itibaren ’6 ay 6 bin kilometre’ kısıtlamasının sona ermesi biz galericileri sevindirir, ikinci el piyasasına olumlu yansıyacak bir gelişme olur. Öte yandan, yeni dönemde hem sıfır hem ikinci el araç satışlarında binde 2 oranında, en düşük araçta ise minimum bin lira olarak uygulanacak ’nispi harç’ dönemi başlıyor. Yetki belgeli galericilerin bu harçtan muaf tutulması esnafımız adına sevindirici olsa da vatandaşlar ve belgesi olmayanlar bu ek maliyetle karşılaşacak, ayrıca biz esnafa getirilen 40 bin liralık ön ödemeli vergi gibi zorluklara rağmen Türkiye’deki yüksek tüketim iştahı sayesinde araç satış rakamlarının 2026’da daha da yukarı çıkacağını öngörüyoruz" şeklinde özetledi.
Özetle, kısıtlama ve harç düzenlemelerindeki değişiklikler, yetki belgesi ayrımı ve faiz beklentileri bir arada değerlendirildiğinde ikinci el otomobil piyasasında 2026 yılında arz, talep ve fiyatlama dinamiklerinin yeniden şekillenmesi bekleniyor.
İKİNCİ EL ARAÇ PİYASASINDA 1 OCAK 2026 İTİBARIYLA DEVREYE GİRECEK YENİ DÜZENLEMELER VE KISITLAMALARIN SONA ERMESİYLE BİRLİKTE SEKTÖRDE HAREKETLİ BİR DÖNEME GİRİLMESİ BEKLENİYOR.