Helal tüketim ekonomik kültürün vazgeçilmezi oluyor
GÖKHAN YILDIZ - Malezya Yatırım, Ticaret ve Sanayi Bakanlığına bağlı Halal Development Corporation (HDC) Üst Yöneticisi (CEO) Hairol Ariffein Sahari, tüketim eğilimlerinin giderek helal yönünde şekillendiğini belirtti. Sahari, "Helal, sadece dini bir mesele olmaktan çıkıp kültür ve yaşam tarzı haline geldi. İnsanlar, helali özellikle gıda kalitesi ve güvenliği açısından talep ediyorlar." dedi.
MIHAS: Helal Mükemmelliğin Zirvesi
Malezya Uluslararası Ticaret ve Sanayi Bakanlığına bağlı Malezya Dış Ticareti Geliştirme Merkezi (MATRADE) koordinasyonunda düzenlenen Malezya Uluslararası Helal Fuarı (MIHAS), bu yıl "Helal Mükemmelliğin Zirvesi" temasıyla gerçekleştirildi. Fuarda 45 bin ziyaretçi, 2 bin 400 stant ve 80 ülkeden alıcı ağırlandı.
Küresel helal ekonomisinin büyüklüğü ve tedarik zorlukları
Sahari, yapılan hesaplamalara göre küresel helal ekonomisinin büyüklüğünün 2020'de yaklaşık 3 trilyon dolar olduğunu, mevcut tahminlere göre bunun 2030'a kadar 5 trilyon dolara ulaşmasının öngörüldüğünü kaydetti. Tedarik tarafında ise ciddi bir dengesizlik olduğunu vurguladı: "Çünkü tedarik, bu pazarın sadece %20'sini oluşturuyor. Bu da %80 gibi büyük bir arz-talep açığına yol açıyor."
Bu duruma yanıt olarak Malezya hükümetinin hayata geçirdiği ve "Helal Diplomasisi" olarak adlandırılan girişim, Malezya'nın helal konseptini ve ekosistemini uluslararasılaştırmayı, küresel düzeyde birbirine bağlamayı hedefliyor. Sahari, girişimin amacını şu şekilde özetledi: ikili ticaret, yatırım ve kaliteli istihdamı artırmak, Müslüman tüketicilerin Malezya kaynaklı helal ürün ve hizmetlere daha kolay erişimini sağlamak.
Sertifikasyon, işbirlikleri ve tüketici beklentileri
Sahari, helal sertifikalarının şu anda 48 ülkeden 92 sertifikasyon kuruluşu tarafından kabul gördüğünü belirterek, artan işbirlikleriyle daha sağlam bir tedarik zinciri oluşturulacağını söyledi. Malezya'da sektörü destekleyen özel kurumların bulunduğunu ve sertifikasyon ile sektör desteğinin birlikte gelişmesi gerektiğini vurguladı.
Tüketicilerin artık yalnızca logo veya sertifika aramadığını ifade eden Sahari, "İnsanlar kaliteli gıda, ürün ve hizmet talep ediyor; bu nedenle sadece bir helal sertifikası logosu yeterli değil" açıklamasında bulundu. Ayrıca, bazı olumsuz görüşlere ve boykot çağrılarına rağmen verilerin helal ürünlere talebin hızla arttığını gösterdiğini kaydetti: "Rakamlar yalan söylemez. Daha fazla ülke helal ekonomisine katılmak istiyor."
Uluslararası talep ve lider görüşmeleri
Sahari, çeşitli ülke ziyaretleri sırasında hem Müslüman hem de gayrimüslim liderlerin Malezya Başbakanı Enver İbrahim ve Malezya hükümetinden kendi ülkelerindeki helal endüstrisinin gelişimi için destek talep ettiğini aktardı. Sahari, özetle "İnsanlar artık helal yönünde ilerliyor. Helal, sadece dini bir mesele olmaktan çıkıp kültür ve yaşam tarzı haline geldi. İnsanlar helali özellikle gıda kalitesi ve güvenliği açısından talep ediyorlar." sözleriyle küresel talebin niteliğine dikkat çekti.
Malezya Uluslararası Ticaret ve Sanayi Bakanlığına bağlı Malezya Dış Ticareti Geliştirme Merkezi (MATRADE) koordinasyonunda her yıl gerçekleştirilen Malezya Uluslararası Helal Fuarı (MIHAS), bu yıl "Helal Mükemmelliğin Zirvesi" temasıyla düzenlenirken, 45 bin ziyaretçi, 2 bin 400 stant ve 80 ülkeden alıcıyı ağırlıyor. Malezya Yatırım, Ticaret ve Sanayi Bakanlığına bağlı Halal Development Corporation (HDC) Üst Yöneticisi (CEO) Hairol Ariffein Sahari, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.