Eğitim-Bir-Sen Başkanı Ali Yalçın: Zorunlu eğitim 12 yıldan 11 yıla esnetilebilir
Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, konfederasyonun genel merkezinde düzenlenen basın toplantısında "Zorunlu eğitimin 12 yıldan 11 yıla esnetilmesi, kaynakların daha etkin ve hedeflere yönelik kullanımını mümkün kılabilir" değerlendirmesinde bulundu. Yalçın, 2012'den bu yana uygulanan 4+4+4 sisteminin mevcut durumunu ele alan hazırlıkları ve saha araştırması bulgularını paylaştı.
Saha araştırması ve temel bulgular
Eğitim-Bir-Sen'in Türkiye genelinde yürüttüğü saha araştırması 81 ilden, toplamda 36 bini aşkın katılımla gerçekleştirildi. Araştırmaya katılanlar arasında 17.762 öğretmen, 7.034 yönetici, 5.415 lise öğrencisi ve 5.907 veli bulunuyor.
Yalçın, çalışmanın en çarpıcı sonucunun zorunlu eğitim süresinin toplum tarafından "uzun" bulunması olduğunu belirterek şu oranları paylaştı: öğretmenlerin yüzde 93,897,1'i, öğrencilerin yüzde 78,5'i ve velilerin yüzde 78,8'i mevcut 12 yıllık zorunlu eğitimi uzun buluyor. "Sürenin toplum ve çalışma hayatının beklentilerle uyumlu olmadığını düşünenlerin oranı" öğretmenlerde yüzde 75,2, yöneticilerde yüzde 82,8, velilerde yüzde 58,9 olarak kaydedildi.
Araştırma ayrıca, öğretmenlerin yüzde 83,6'sı ve öğrencilerin yüzde 75,9'unun 12. sınıfın gerekli olmadığı görüşünü paylaştığını; katılımcıların yaklaşık yüzde 90'ının ise lise son sınıfın üniversite hazırlık ve kariyer planlama yılına dönüştürülmesini savunduğunu ortaya koydu. Araştırmada en çok önerilen modeller arasında 3+1 (3 yıl zorunlu, 1 yıl isteğe bağlı) ve 2+2 (2 yıl zorunlu, 2 yıl isteğe bağlı) modelleri öne çıktı.
Öneriler ve değerlendirme
Yalçın, saha çalışmasının esnek ve modüler ortaöğretim modellerine güçlü toplumsal destek gösterdiğini vurguladı. Buna göre; zorunlu eğitimin süresi, içerik ve yapısının yeniden düzenlenmesi; mesleki yönlendirmenin ortaokuldan itibaren sistematik hale getirilmesi; okul türleri arasında esnek geçişler ve kapasite fazlası yerine ihtiyaç temelli planlama uygulanması gerektiğini söyledi.
Yalçın'ın değerlendirmesi şöyle devam etti: "Öğrenciler 11. sınıfın sonunda akademik, mesleki ya da alternatif yönelimlere göre kendileri için yol haritası çizebilirler. Bu yetenek ve ilgi temelli yönlendirmeyi sistemin asli bileşeni haline getirebilir. Son yıl doğrudan iş gücüne geçişi hedefleyen öğrenciler için sektörel modüller, kısa sertifika programları ve mesleki yeterlilik belgeleriyle desteklenir. Üniversiteye hazırlık sürecinde yer alan öğrenciler için yapılandırılmış odaklı ve destekleyici akademik içerikler sunulur."
Uluslararası bağlam ve süreç
Yalçın, TBMM tutanaklarını da incelediklerini ve yazılı soru önergelerinde kısa ve odaklanmış modellerin geliştirilmesi gerektiğine ilişkin görüşler bulunduğunu belirtti. Ayrıca OECD ülkelerinde zorunlu eğitim süresinin ortalamasının 11 yıl olduğunu; Japonya ve Güney Kore'de ise zorunlu eğitimin 9 yıl olduğunu hatırlattı ve "Dünya genelinde zorunlu eğitim süresi 9 ile 13 yıl arasında değişkenlik gösteriyor" dedi.
Yalçın, zorunlu eğitim süresinin azaltılması taleplerinin arttığını, daha kısa ama nitelikli ve bireysel farklılıklara duyarlı bir modelin erken mesleki yönlendirmeye olanak tanıyacağını ve eğitim sisteminin sürdürülebilirliğini güçlendireceğini ifade etti. Lisans eğitimi süresiyle ilgili tartışmaları da takip ettiklerini belirten Yalçın, Yükseköğretim Kurulu'nun çalışmalarını izlediklerini söyledi.
Son olarak Yalçın, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in zorunlu eğitim süresine ilişkin yapılan çalışmayı Cumhurbaşkanlığı Kabinesi'ne sunacaklarına dair ifadelerine atıfta bulunarak, konunun tartışmaya açılmasını önemli bulduklarını kaydetti.
Memur Sendikaları Konfederasyonu (Memur-Sen) ve Eğitimciler Birliği Sendikası (Eğitim-Bir-Sen) Genel Başkanı Ali Yalçın (ortada), konfederasyonun genel merkezinde "4+4+4 eğitim sistemi"nin değişmesine ilişkin yapılan hazırlıkları değerlendirdiği basın toplantısı düzenledi.