Düzce Üniversitesi 3+1 Eğitim Modeline Geçti — Mesleki Eğitim Çalıştayı'nda Sektör İş Birliği Öne Çıktı

Düzce Üniversitesi, sektör ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla Düzce Meslek Yüksekokulu'nda 3+1 modele geçti; çalıştayda eğitim-sektör iş birliği ve beceri odaklı eğitim tartışıldı.

Yayın Tarihi: 29.11.2025 11:23
Güncelleme Tarihi: 29.11.2025 11:23

Düzce Üniversitesi 3+1 Eğitim Modeline Geçti — Mesleki Eğitim Çalıştayı'nda Sektör İş Birliği Öne Çıktı

Düzce Üniversitesi 3+1 eğitim modeline geçti, çalıştayda uygulama ve iş birliği vurgulandı

Düzce Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nedim Sözbir liderliğinde düzenlenen 'Düzce Meslek Yüksekokulu Mesleki Eğitim Çalıştayı'nda, mesleki eğitimin sektörle entegrasyonuna yönelik somut adımlar ve 3+1 eğitim modeli öne çıktı. Çalıştay, Yükseköğretim Kurulu, Düzce Valiliği, Düzce Belediyesi ile Düzce Ticaret ve Sanayi Odası iş birliğiyle, Düzce Üniversitesi ev sahipliğinde gerçekleştirildi.

Çalıştay ve katılımcılar

Açılış programına Rektör Prof. Dr. Nedim Sözbir, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İlhan Genç, Savunma Sanayi Akademisi Başkanı Prof. Dr. Oral Cenk Aktaş, Cumhurbaşkanlığı Denetleme Kurulu Denetçisi Mehmet Salih Canbal, protokol üyeleri, davetli konuşmacılar, farklı üniversitelerden akademisyenler, öğretim üyeleri ve öğrenciler katıldı. Organizasyon Düzce Meslek Yüksekokulu, Düzce Üniversitesi Kariyer Geliştirme ve Mezun İzleme Uygulama Araştırma Merkezi ile Düzce Üniversitesi Öğrenci Dekanlığı katkılarıyla yapıldı.

Düzce Meslek Yüksekokulu ve hedefleri

Düzce Meslek Yüksekokulu Müdürü Prof. Dr. Ali Etem Gürel çalıştayda, yüksekokulun 50 yıllık geçmişine vurgu yaparak kurumun bilgi üreten, yayıcı ve sektörle bütünleşen bir merkeze dönüştürülmesi hedefini paylaştı. Gürel, yüksekokulun 40'ın üzerinde firma ile işletmede mesleki eğitim protokolleri imzaladığını belirterek bunun öğrencilerin işgücü piyasasına doğrudan entegrasyonunu kolaylaştırdığını ifade etti.

3+1 eğitim modeli ve amaçları

Rektör Prof. Dr. Nedim Sözbir, Düzce Meslek Yüksekokulu'nun ülke genelinde tercih edilen okullardan biri olduğunu belirtti ve mesleki eğitimin kalitesinin mezunların istihdam başarısında etkili olduğunu vurguladı. Sözbir, Türkiye'nin iş gücü sorununu sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte eleman yetiştirmekte güçlük çekmesi olarak tanımladı ve bu soruna çözüm olarak 3+1 eğitim modeline geçildiğini açıkladı. Bu modelde öğrencilerden bir dönemi iş yerinde uygulamalı eğitimle geçirmeleri bekleniyor; amaç, sektörün aradığı nitelikte mezunların işe adaptasyonunu hızlandırmak ve işgücü açığını azaltmak.

Rektör Sözbir, Düzce Üniversitesi'nin mezunların yurt içi ilk iş bulma süresinin en kısa olduğu üniversiteler arasında 13. sırada yer aldığını belirterek bu sonucu olumlu bulduğunu ifade etti.

Beceri odaklı mesleki ve teknik eğitimin önemi

Cumhurbaşkanlığı Denetleme Kurulu Denetçisi Mehmet Salih Canbal 'Kalkınmanın Temeli: Beceri Odaklı Mesleki ve Teknik Eğitim' başlıklı konuşmasında, beceri temelli uygulamalı eğitimin önemine dikkat çekti. Canbal, meslek lisesi mezunlarının yalnızca %5,17'sinin kendi alanında çalışabildiğini belirterek eğitim kurumlarının sektör taleplerini karşılamada güçlük yaşadığını ifade etti. Ayrıca 2020'de Mesleki Eğitim Merkezleri'nden mezun olanların lise mezunu statüsü kazanmasının önemli bir gelişme olduğunu vurguladı ve 3+1 modelini beceri odaklı eğitimin ayrılmaz parçası olarak değerlendirdi.

Savunma sanayii ve teknik eğitimin rolü

Savunma Sanayi Akademisi Başkanı Prof. Dr. Oral Cenk Aktaş savunma sanayi perspektifinden teknik eğitimin gerekliliğini anlattı. Sunumunda Altay tankı, Milgem korveti, Hürkuş, Hürjet, Kaan ve Atak gibi projeleri örnek vererek yerlilik oranının %80 olduğunu ve Türkiye'nin savunma sanayinde 185 ülkeye 230 çeşit ürün sattığını, ülkenin dünyanın en büyük 11. ihracatçı ülkesi konumunda olduğunu aktardı.

Mesleki eğitimde algı değişimi ve teknikerlerin yeri

Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi eski rektörü Prof. Dr. Sebahattin Balcı, mesleki ve teknik eğitimin tarihsel kökenlerine değinerek meslek yüksekokulu mezunlarının artık 'ara eleman' değil 'aranan eleman' olduğunu vurguladı. Tekniker Dernekleri Federasyonu Başkanı İsmail Özkar da teknikerlerin istihdamı ve çalışma koşullarına ilişkin yürütülen çalışmaları paylaşarak, Türk Telekom'da bugün 10 bin tekniker istihdam edildiğini belirtti.

Çalıştayın işleyişi ve sonuçları

Çalıştay, Rektörlük Çalıştay Salonu'nda altı masa şeklinde yürütülen grup çalışmalarında mesleki eğitime ilişkin fikir, görüş ve çözüm önerilerinin paylaşılmasıyla sürdü ve çalışma sonuçlarının katılımcılarla paylaşılmasının ardından sona erdi. Etkinlik, üniversite ve sektör arasındaki iş birliğinin güçlendirilmesi ve 3+1 modelinin uygulama detaylarının tartışılması açısından somut çıktılar üretti.

Not: Metindeki özel isimler, kurum adları ve sayısal veriler korunmuştur.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ TARAFINDAN, YÜKSEKÖĞRETİM KURULU, DÜZCE VALİLİĞİ, DÜZCE BELEDİYESİ İLE DÜZCE...

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ TARAFINDAN, YÜKSEKÖĞRETİM KURULU, DÜZCE VALİLİĞİ, DÜZCE BELEDİYESİ İLE DÜZCE TİCARET VE SANAYİ ODASI İŞ BİRLİĞİYLE ORGANİZE EDİLEN "DÜZCE MESLEK YÜKSEKOKULU MESLEKİ EĞİTİM ÇALIŞTAYI" DÜZCE ÜNİVERSİTESİ EV SAHİPLİĞİNDE GERÇEKLEŞTİRİLDİ.

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ TARAFINDAN, YÜKSEKÖĞRETİM KURULU, DÜZCE VALİLİĞİ, DÜZCE BELEDİYESİ İLE DÜZCE...

Yazar
EDİTÖR

Zeynep Kaya

Merhaba, ben Zeynep Kaya. 25 yaşındayım, İzmir'den çalışıyorum. aksiyon.com.tr Gündem kategorisinde veri gazeteciliği yapıyorum. Rakamlar benim işim. Anketlerin, istatistiklerin dilini halkın anlayacağı şekilde haberleştiriyorum. Genelde sessiz ama çok dikkatli bir yapıya sahibim.