
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türk Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi'nin çalışmalarıyla, deniz ve hava aracı kazalarında COSPAS-SARSAT uydu destekli arama kurtarma sisteminin kullanıldığını belirtti. Uraloğlu, "Bu sistem, hava ve deniz taşıtlarından gelen acil durum sinyallerinin işlenmesi sonrası kazazedelere en kısa sürede ulaşmayı ve onları kurtarmayı hedefliyor," dedi.
Bakan Uraloğlu, Denizcilik Genel Müdürlüğü bünyesindeki Türk Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi'nin, Sahil Güvenlik Komutanlığı'na bağlı Deniz Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi ile Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na bağlı Hava Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi ile iş birliği içinde çalıştığını ifade etti. COSPAS-SARSAT sistemi, tehlikedeki gemi, uçak veya şahısların pozisyon ve kimlik bilgilerinin uydular aracılığıyla tespit edilmesini sağlayan uluslararası bir uygulama olarak öne çıkıyor.
Uraloğlu, Türkiye'nin komşu ülkelere de hizmet verdiğini belirterek, "Bakanlığımız bünyesindeki merkezimiz, 7 gün 24 saat çalışarak Türk arama kurtarma bölgesi dahil, dünyanın her noktasında ülkemiz denizciliğine ve havacılığına hizmet sunuyor," şeklinde değerlendirmelerde bulundu.
COSPAS-SARSAT sisteminin, bikın cihazları, uzay ve yer kesimi olmak üzere üç ana bileşenden oluştuğunu aktaran Uraloğlu, sistemin işleyişine dair önemli bilgiler paylaştı. Tehlike durumunda bikın cihazı, tehlike sinyalini uydulara gönderir. Bu sinyal, ardından yer istasyonuna (LUT) iletilir ve LUT, sinyalin konumunu hesaplayarak verileri görev kontrol merkezine (MCC) iletir. Son olarak, MCC, verileri ilgili kurtarma koordinasyon merkezine (RCC) ulaştırır ve bu merkez, tehlikede olan kişileri bulmak için harekete geçer.
Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin 11 Haziran 2005 itibarıyla COSPAS-SARSAT sistemine 'yer kesimi hizmet sağlayıcı ülke' olarak üye olduğunu da vurguladı. Türkiye, 1 Haziran 2006'dan itibaren İran, Irak ve Afganistan gibi ülkelerin COSPAS-SARSAT sinyallerini ücretsiz bir şekilde alarak bu ülkelere hizmet sağlamaktadır. 2009'da orta irtifadaki uyduların kullanıldığı Arama ve Kurtarma Uydu Sistemi (MEOSAR) ile 6. ülke olduğunu aktaran Uraloğlu, 17 Ekim 2020'de yayımlanan Deniz ve Hava Aracı Kazalarında Arama Kurtarma Yönetmeliği ile de sorumluluk alanının genişletildiğine dikkat çekti.
Uraloğlu, COSPAS-SARSAT sisteminin konum doğruluğunun, bikın ile uydu türüne ve sinyal alınan uydu sayısına göre değişiklik gösterdiğini belirterek, birinci nesil bikın cihazlarının %95 olasılıkla 5 kilometre içinde konum doğruluğu sunduğunu, ikinci nesil bikınlarda ise bu oranın %97'ye kadar düştüğünü açıkladı. İkinci nesil bikınlar için yetkilendirme çalışmalarının Mart 2025 itibarıyla başladığını ve ağustos sonuna kadar tamamlanmasının beklendiğini de sözlerine ekledi.