Bakan Kurum, Londra’da enerji dönüşümü diyaloğu toplantısı’na katıldı

COP31 Başkanı Murat Kurum, Londra’daki Enerji Dönüşümü Diyaloğu’nda 2035’e kadar elektrifikasyonda yüzde 35 hedefine destek, uygulama ve finansman adaleti vurgusu yaptı.

Yayın Tarihi: 23.06.2026 16:22
Güncelleme Tarihi: 23.06.2026 16:44

Bakan Kurum, Londra’da enerji dönüşümü diyaloğu toplantısı’na katıldı

Bakan Kurum, Londra’da enerji dönüşümü diyaloğu toplantısı’na katıldı

COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında gerçekleştirilen Enerji Dönüşümü Diyaloğu İkinci Toplantısı’na katıldı. Toplantı, COP31 Başkanlığı ile Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) ortaklığında düzenlendi ve IEA İcra Direktörü Fatih Birol, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, COP29 Başkanı ve Azerbaycan Cumhurbaşkanı İklim Konuları Özel Temsilcisi Muhtar Babayev, COP30 Başkanı Andre Correa do Lago, COP32 Başkanı ve Etiyopya Dışişleri Bakanı Gedion Timothewos ile birçok ülkenin bakanlarının katılımıyla gerçekleşti.

Uluslararası iş birliği ve ölçülebilir yol haritaları

Bakan Kurum, COP31 başkanlığı sürecinde IEA ile kurulan iş birliğinin önemine dikkat çekti. Kurum, iklim diplomasisinin artık iddialı söylemlerden çok ölçülebilir yol haritaları gerektirdiğini belirterek, bu tür yüksek düzeyli diyalogların COP31’e giden yolda ortak iradeyi güçlendirdiğini vurguladı.

Elektrifikasyon, finansman ve adil dönüşüm

Toplantıda, elektrifikasyonda 2035’e kadar yüzde 35 hedefine ülkelerden, uluslararası kuruluşlardan ve iş dünyasından güçlü destek geldiği ifade edildi. Kurum, bu çerçevede, 'Elektrifikasyonu finansmandan koparamayız' ifadesiyle dönüştürmenin finansmanla doğrudan bağlı olduğunu vurguladı ve temiz enerji dönüşümünün aynı zamanda adil bir kalkınma meselesi olduğunu belirtti. Kurum, dönüşümün finansman adaletiyle desteklenmemesi halinde iklim çözümünün yeni bir kalkınma eşitsizliğine dönüşebileceği uyarısında bulundu.

Rapor beklentisi ve iş dünyasının yaklaşımı

Bakan Kurum, Bonn’da kamuoyuyla paylaşılan hedefin 2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35’inin elektrikle karşılanmasını öngördüğünü hatırlattı. IEA’dan beklentinin, bu hedeften hareketle uygulanabilir, ölçülebilir ve takip edilebilir yolları gösteren özel bir rapor hazırlaması olduğu belirtildi. Kurum, IEA ve Uluslararası Yenilenebilir Enerji Ajansı çalışmaları doğrultusunda bu gerekliliği bilimin ışığında ortaya koymanın önemini vurguladı. Ayrıca yapılan anketlerin, şirketlerin yüzde 90 oranında 2035’e kadar faaliyetlerini büyük ölçüde elektrifikasyon ekseninde dönüştürmeyi öngördüğünü gösterdiği aktarıldı.

Uygulama önceliği: enerjiye erişim ve finansman

Kurum, elektrifikasyon hedeflerine ulaşırken iki kritik gerçeğe dikkat çekti: artan elektrik talebinin temiz ve yenilenebilir enerjiyle karşılanması ve gelişmekte olan ülkelerin enerjiye erişimi ile şebeke ve yenilenebilir yatırımlar için gerekli finansmana ulaşmasının sağlanması. Kurum, temiz enerjiye geçişin enerjiye erişim hakkını zayıflatamayacağını ve geçmişte verilen sözlerin yerine getirilmesinin COP31 için vazgeçilmez olduğunu ifade etti.

Binalar ve atık yönetimine ilişkin hedefler

COP31 Eylem Gündemi kapsamında binalarda enerji tüketim yoğunluğunu 2035’e kadar yüzde 25 azaltma ve atık artışını 2035’e kadar yüzde 50 azaltma hedefleri de gündeme getirildi. Kurum, şehirleri, binaları, üretimi, tüketimi ve günlük hayatı aynı dönüşüm zincirinin parçaları olarak gördüklerini, Türkiye'nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde şehircilik, afet yönetimi, yenilenebilir enerji, Sıfır Atık, sanayi dönüşümü ve dirençli altyapı alanlarında edindiği tecrübeyi COP31’in ortak aklına taşımak istediklerini belirtti.

Sonuç olarak, toplantıda öne çıkan mesajlar; elektrifikasyon hedefinin uygulanabilir yol haritalarıyla desteklenmesi, finansman adaletinin sağlanması ve temiz enerjiye geçiş sürecinin enerji erişimini güçlendirecek şekilde yürütülmesi oldu.

COP31 BAŞKANI VE ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANI MURAT KURUM, LONDRA İKLİM EYLEMİ...

COP31 BAŞKANI VE ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANI MURAT KURUM, LONDRA İKLİM EYLEMİ HAFTASI KAPSAMINDA BAŞLAYAN ETKİNLİKLERİN İKİNCİ GÜNÜNDE, COP31 BAŞKANLIĞI VE ULUSLARARASI ENERJİ AJANSI ORTAKLIĞINDA DÜZENLENEN ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ DİYALOĞU İKİNCİ TOPLANTISI’NA KATILDI.

COP31 BAŞKANI VE ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANI MURAT KURUM, LONDRA İKLİM EYLEMİ...

Yazar
EDİTÖR

Ahmet Demir

Ben Ahmet Demir, 30 yaşındayım, İstanbul. aksiyon.com.tr Gündem ekibinin 'son dakika' uzmanıyım diyebilirsiniz. Kriz anları benim işim. En stresli anlarda soğukkanlılığımı korurum ve en hızlı, en doğru bilgiyi almak için uğraşırım. Pratik çözümler benden sorulur.