Zirai don Malatya kayısı ihracatını düşürdü; hedef 300 milyon dolar gelir

Zirai don Malatya kayısı ihracatını düşürdü; 1 Ocak 2025'ten bu yana 43 bin ton ihracatla 260 milyon dolar gelir sağlandı, hedef 300 milyon dolar.

Yayın Tarihi: 21.11.2025 10:13
Güncelleme Tarihi: 21.11.2025 10:13

Zirai don Malatya kayısı ihracatını düşürdü; hedef 300 milyon dolar gelir

Zirai don Malatya kayısı ihracatını olumsuz etkiledi, hedef 300 milyon dolar

Avrupa Birliği'nden (AB) coğrafi işaret tescili alan ürün sayısı 42'ye ulaşırken, listenin üçüncü sırasında yer alan Malatya kayısısı zirai don nedeniyle ihracatta daralma yaşadı. Buna rağmen ürün, dünya pazarında lezzeti ve marka değeriyle varlığını sürdürüyor.

Coğrafi işaretin önemi ve marka değeri

Malatya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Özcan, kayısının kuru meyve grubunda prestij ürünü olduğunu belirtti. Kayısının 2017 yılında coğrafi işaret belgesini aldığını hatırlatan Özcan, coğrafi işaretin ürünün raftaki değerini korumada ve farklı bölgelerdeki ürünlerle kıyasını sağlamada sigorta görevi gördüğünü söyledi.

Özcan, belgenin duvarda bir tablo olmaktan çıkarılarak rafta koruyucu bir etken haline getirilmesinin gerektiğini vurguladı ve Malatya'daki sanayici ile ihracatçıların belgeye sahip çıkması gerektiğini ifade etti.

Zirai donun etkileri ve stok yönetimi

12 Nisan 2025'te yurt genelinde etkili olan zirai don hadisesinin kayısı ihracatını düşürdüğünü belirten Özcan, söz konusu donun Malatya kayısısını yüzde 100 zararlandırdığını aktardı. Bu olayın son 150 yıldaki benzeri görülmemiş bir kriz olduğuna dikkat çekildi.

Buna rağmen, 2024 yılından stoklarda muhafaza edilen ürünlerin periyodik olarak tüketiciye ulaştırılmaya çalışıldığı ve her ay ortalama 3 bin ton üzerinde ürünün piyasaya verildiği belirtildi.

İhracat rakamları ve 300 milyon dolar hedefi

Özcan, 1 Ocak 2025 tarihinden bugüne kadar 43 bin ton ihracat gerçekleştirdiklerini ve bunun karşılığında 260 milyon doların üzerinde gelir sağlandığını açıkladı. Geçmiş yıllara göre tonajda yaklaşık yüzde 50 kayıp olduğunu ancak yılı 50 bin ton ihracatla kapatma hedefinin korunduğunu kaydetti.

Malatya kayısısının dünya pazarında yerini korumada ısrarcı olduğunu belirten Özcan, 300 milyon dolar ihracat gelirine ulaşmak için çalışmalara devam edildiğini söyledi.

Önemli not: Coğrafi işaretli ürün olmanın sağladığı avantajların aktif şekilde kullanılmasının ihracat ve marka değerini güçlendireceği vurgulandı.

AVRUPA BİRLİĞİ'NDEN (AB) COĞRAFİ İŞARET TESCİLİ ALAN ÜRÜN SAYISI 42’YE ULAŞTI. LİSTENİN ÜÇÜNCÜ...

AVRUPA BİRLİĞİ'NDEN (AB) COĞRAFİ İŞARET TESCİLİ ALAN ÜRÜN SAYISI 42’YE ULAŞTI. LİSTENİN ÜÇÜNCÜ SIRASINDA YER ALAN MALATYA KAYISISI, ZİRAİ DON NEDENİYLE İHRACATTA DÜŞÜŞ YAŞASA DA DÜNYA PAZARINDA LEZZETİYLE ADINDAN SÖZ ETTİRMEYE DEVAM ETTİ.

AVRUPA BİRLİĞİ'NDEN (AB) COĞRAFİ İŞARET TESCİLİ ALAN ÜRÜN SAYISI 42’YE ULAŞTI. LİSTENİN ÜÇÜNCÜ...

Yazar
EDİTÖR

Hasan Polat

Selam, ben Hasan Polat. 24 yaşındayım, Ankara'dan yazıyorum. aksiyon.com.tr Finans ekibindeyim. Ben yeni nesil finans uzmanıyım; kripto paralar, borsa ve girişimcilik üzerine yoğunlaştım. Risk almayı severim, hızlı düşünürüm ve genç yatırımcılara hitap ederim.