Yüksekova'da rehberlik yapan öğretmen: Berçem Tüner
Hakkari’nin Yüksekova ilçesinde görev yapan doğuştan görme engelli rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğretmeni Berçem Tüner, mesleğine duyduğu tutku ve azmiyle öğrencilerinin yanında oluyor. Cumhuriyet İlk ve Ortaokulu ile İmam Hatip Ortaokulunda görev yapan Tüner, engelleri aşan yaklaşımıyla hem meslektaşlarına hem de velilere örnek teşkil ediyor.
Eğitim ve göreve başlangıç
2023 yılında İstanbul Yeditepe Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünden mezun olan Tüner, mezuniyetin hemen ardından memleketi Yüksekova’ya atanarak göreve başladı. Kendisinin sadece ışığı görebildiğini belirten Tüner, görme engelliliği için "eksiklik değil, kimliğimin bir parçası" ifadesini kullanıyor.
Teknoloji ve çalışma yöntemi
Tüner, mesleki görevlerini yerine getirirken teknolojiyi en güçlü yardımcı olarak kullanıyor. Ekran okuyucu sistemleri ve klavye kısa yollarıyla bilgisayarı, bir görme engeli olmayan meslektaşı gibi kullanabiliyor; internet işlemlerinden metin yazmaya kadar tüm dijital süreçleri yönetiyor. Tüner, bu konuda şunları belirtiyor: "Tek fark ekranı görerek, mouse tıklayarak değil de, bir ekran okuyucunun yardımıyla klavye kısa yollarıyla öğreniyorum. Yani her şekilde en iyisini yapıyorum."
Ayrıca yeni bir mekâna girince oranın zihin haritasını çıkararak yerleşimi kavraması, okuldaki hareket ve yönlenme özgürlüğünü artırıyor; bu yaklaşım engelsiz bir çalışma ortamı tesis etmeyi sağlıyor.
Okul içi etki ve ilişkiler
Tüner, mesleğini tutkuyla sürdürüyor ve günde 200’den fazla öğrenci ile iletişim kurarak onların gelecek kaygıları, ailevi sorunları ve eğitim süreçlerine rehberlik ediyor. Üç aylık kısa süre içinde öğrenciler ve velilerle güçlü güven bağları kurduğunu belirten Tüner, bu bağları en büyük motivasyon kaynağı olarak görüyor. Sözleri şöyle: "Kendileriyle çok güzel bir güven bağı kurduk ve rehberliğe olan ilgileri beni çok mutlu ediyor. Her öğrencinin yüreğine dokunabiliyorsam ne mutlu bana."
Meslek hayalini çocukluğundan beri taşıdığını ifade eden Tüner, mesleğine duyduğu sevgi nedeniyle her sabah erken gelmeyi alışkanlık haline getirdiğini söylüyor: "Çok severek üniversiteye gittim. Hepsini çok seviyorum. Bu yüzden her sabah erken geliyorum okuluma çünkü seviyorum mesleğimi."
Berçem Tüner örneği, eğitimde erişilebilirlik ve teknolojinin birlikte nasıl etkili kullanılabileceğine dair somut bir örnek sunuyor; hem bireysel adaptasyon stratejileri hem de okul içi ilişkiler üzerinden sağlanan destek, öğrencilerin rehberliğe erişimini güçlendiriyor.
HAKKARİ'NİN YÜKSEKOVA İLÇESİNDE GÖREV YAPAN, DOĞUŞTAN GÖRME ENGELLİ ÖĞRETMEN BERÇEM TÜNER (30), AZMİ VE MESLEĞİNE OLAN SINIRSIZ TUTKUSUYLA ADETA BİR "GÖNÜL REHBERİ" OLARAK YÜKSELİYOR. CUMHURİYET İLKOKULU, ORTAOKULU VE İMAM HATİP ORTAOKULUNDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK YAPAN TÜNER, ENGELLERİ AŞARAK TÜM MESLEKTAŞLARINA VE ÖĞRENCİLERİNE İLHAM KAYNAĞI OLUYOR.