DOLAR
42,69 0%
EURO
50,15 0%
ALTIN
5.897,7 0%
BITCOIN
3.852.059,83 -0,16%

YÖK Başkanı Özvar: 2025-2026'da iş yeri uygulamalı eğitimi, yapay zekâ programları ve müfredat reformu

YÖK Başkanı Özvar, ön lisans ve lisans düzeyinde iş yeri uygulamalı eğitimi yaygınlaştırma, yapay zekâ programlarında artış ve müfredat reformuyla 3 yıllık lisans imkânı hedeflerini açıkladı.

Yayın Tarihi: 09.10.2025 16:04
Güncelleme Tarihi: 09.10.2025 16:04

YÖK Başkanı Özvar: 2025-2026'da iş yeri uygulamalı eğitimi, yapay zekâ programları ve müfredat reformu

YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar'ın 2025-2026 Açılış Konuşması

Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen 2025-2026 Yükseköğretim Akademik Yıl Açılış Töreni'nde konuşan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, yükseköğretimde uygulamaya ve istihdama dönük dönüşümün öncelikli gündem olduğunu vurguladı.

Filistin ve Gazze'ye ilişkin değerlendirme

Özvar, törende Filistin halkına yönelik İsrail saldırılarını ele alarak bu saldırıların soykırıma dönüştüğünü belirtti. Üniversitelerde Gazze ve Filistin konusunun akademik yıl açılış törenleri ve ilk derslerde geniş yer bulduğunu ifade etti ve Gazze'de varılan ateşkes anlaşmasının kalıcı olmasını temenni etti.

Yapay zekâ, dijital teknolojiler ve yeni programlar

Özvar, geçen yıl hayata geçirilen yapay zekâ tabanlı programların sayısının bu yıl arttığını bildirdi. "100'den fazla devlet ve vakıf üniversitesinde yapay zeka, büyük veri, siber güvenlik ve dijital teknoloji temelli yeni lisans ve ön lisans programları" öğrencilerin kabulüne açıldığını aktardı.

İş yeri uygulamalı eğitim modeli: Amaç ve pilot uygulamalar

Başkan Özvar, önümüzdeki dönem için en önemli gündemlerden birinin ön lisans ve lisans düzeylerini kapsayacak şekilde iş yeri uygulamalı eğitim modelinin yaygınlaştırılması olduğunu belirterek sözlerini aynen şöyle ifade etti: "Önümüzdeki dönem için belirlediğimiz en önemli gündem başlıklarından biri, ön lisans ve lisans düzeylerini kapsayacak şekilde iş yerinde uygulamalı eğitim modelinin yaygınlaştırılması olacaktır."

Özvar, mevcut staj uygulamalarının çoğu zaman amacına hizmet etmediğini ve verimsiz kaldığını, bu nedenle stajların iş yeri temelli mesleki eğitime dönüştürülmesinin hedeflendiğini söyledi. Planlanan modelin öğrencileri daha donanımlı, üretken ve istihdam odaklı hale getireceğini ve üniversite-sektör işbirliğini güçlendireceğini vurguladı.

Modelin pilot uygulamalarının Konya, Gaziantep, İstanbul, Bursa, Kocaeli, İzmir ve Ankara olmak üzere yedi ilde başlayacağı açıklandı. Bu illerde üniversite öğrenci kapasitesi, işletmelerin üretim ve istihdam potansiyeli ile sektörlerin staj ve uygulamalı eğitim imkânlarını gösteren detaylı bir envanter çalışmasının tamamlanmak üzere olduğu belirtildi.

Müfredat düzenlemeleri ve öğrenme biçimindeki değişim

Özvar, bazı yükseköğretim programlarında teorik yoğunluğun azaltılması ve uygulamanın güçlendirilmesi yönünde adımlar atıldığını söyledi. Ders yüklerinin öğrencilerin güncellenmiş bilgi ve nitelikli beceriler kazandıracak şekilde yeniden yapılandırılmasının önemli gündem maddelerinden biri olduğunu kaydetti.

Yeni dönemde, öğrencilerin gelişimine katkı sağlamayan ders ve kredilerin müfredattan çıkarılarak öğrenme süreçlerinin proje, uygulama ve araştırma temelli hale getirileceği açıklandı. Yaz okullarının asli fonksiyonuna dönmesi ve isteyen öğrencilerin üst sınıflardan ders alabilmesi yeniden düzenlenecek; bu düzenleme ile "çoğu lisans programını 3 yılda tamamlama imkanı" doğabileceği ifade edildi.

Program dönüşümleri, kontenjan düzenlemeleri ve uluslararası projeler

Özvar, mezunlarına istihdam sağlamayan programların dönüştürülmesine ve ülkenin istihdam kapasitesinin üstünde mezun veren programların kontenjanlarında düzenlemelere devam edileceğini bildirdi. Ayrıca, Özbekistan'ın başkenti Taşkent'te kurulan Uluslararası Türk Devletleri Üniversitesi'nin bu yıl öğrenci alımına başladığını belirtti ve üniversitenin İTÜ, ODTÜ, Hacettepe ve Ege Üniversiteleri tarafından yürütülecek programlarla uluslararası standartlarda eğitim vereceğini vurguladı.

Suriye'nin başkenti Şam'da kurulması planlanan Türkiye-Suriye Dostluk Üniversitesi ile ilgili çalışmalarda son aşamaya gelindiği; Şam'da Ankara Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve Gebze Teknik Üniversitesi'nin bölüm açacağı aktarıldı.

Hedefler ve kapanış

Özvar, YÖK'ün hedefi olarak 2029 yılına kadar en az iki devlet üniversitesinin ilk 100 üniversite arasına girmesini gösterdi ve 2025-2026 akademik yılının öğrencilere ve tüm ülkeye hayırlı olmasını diledi.

Özetle, YÖK bu dönemde iş yeri temelli uygulamalı eğitimi yaygınlaştırma, dijital ve yapay zekâ tabanlı programları artırma, müfredatları proje-uygulama odaklı hale getirme ve uluslararası işbirlikleriyle yükseköğretimin istihdam odaklı dönüşümünü hızlandırmayı hedeflemektedir.

2025-2026 Yükseköğretim Akademik Yıl Açılış Töreni, Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi’nde...

2025-2026 Yükseköğretim Akademik Yıl Açılış Töreni, Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi’nde düzenlendi. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, törene katılarak konuşma yaptı.

2025-2026 Yükseköğretim Akademik Yıl Açılış Töreni, Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi’nde...

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı