DOLAR
42,69 0%
EURO
50,15 0%
ALTIN
5.897,7 0,01%
BITCOIN
3.846.774,01 0,19%

Veri Enstitüsü araştırması: Türkiye'de tüketiciler indirim dönemlerinde fiyat ve güveni önceliyor

Veri Enstitüsü'nün Amazon Türkiye için yaptığı araştırma, tüketicilerin indirimleri fiyat karşılaştırması ve güven kriterleriyle değerlendirdiğini gösterdi.

Yayın Tarihi: 07.11.2025 10:51
Güncelleme Tarihi: 07.11.2025 10:51

Veri Enstitüsü araştırması: Türkiye'de tüketiciler indirim dönemlerinde fiyat ve güveni önceliyor

Veri Enstitüsü araştırması: Türkiye'de tüketiciler indirim dönemlerinde fiyat ve güveni önceliyor

Veri Enstitüsü tarafından Amazon Türkiye için gerçekleştirilen "Tüketici Gözünden İndirim Dönemleri ve Beklentileri Araştırması" sonuçları, tüketicilerin indirim dönemlerinde öncelikle fiyat karşılaştırması ve güven kriterlerine odaklandığını ortaya koydu.

Araştırmanın öne çıkan bulguları

Araştırma, katılımcıların indirimleri yakından takip ettiğini ve alışveriş öncesinde fiyat karşılaştırması yapmanın yaygın olduğunu gösteriyor. Buna göre katılımcıların yüzde 94'ü alışverişten önce her zaman veya bazen fiyat karşılaştırması yapıyor. Amazon, indirim güveni açısından öne çıkıyor; son 6 ayda Amazon'dan alışveriş yaptığını belirtenlerin yüzde 83'ü Amazon'un indirimlerine güvendiğini, yüzde 86'sı ise kampanyalarını "gerçekten değerli" bulduğunu ifade etti.

Fiyat, orijinallik ve zihinsel yük

Araştırma, iyi fiyat algısının yalnızca yüksek indirim oranlarına bakılarak oluşmadığını; satıcıya veya platforma duyulan güven, açık fiyat politikası ve ürünün orijinalliğinin belirleyici olduğunu vurguluyor. Katılımcıların yüzde 35'i indirim takibinin zihinsel yorgunluk oluşturduğunu, yüzde 30'u ise bunun satın alma kararını zorlaştırdığını belirtti.

Uzman değerlendirmeleri

Veri Enstitüsü Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Ağırdır araştırma hakkında şunları aktardı: "Araştırmamız bize tüketicilerin daha ucuz için fiyat ararken güven aradığını da ortaya koyuyor. Kampanya dönemleri yoğun indirimlerle dolu olmasına rağmen, müşterilerin zihinsel olarak yorulduğunu ve karar verirken basitlik, şeffaflık ve güven aradığını görüyoruz. Katılımcıların neredeyse tamamının alışveriş öncesinde fiyat karşılaştırması yapması, tüketicinin doğru fiyat algısına ne kadar hassas yaklaştığını kanıtlıyor. Bu noktada markaların söylem ve eylem tutarlılığı kritik hale geliyor. Tüketiciler kampanya dönemi öncesi yükseltilen fiyatlardan şikayetçi. Liste fiyatının yükseltilmesinden veya uygun fiyatlı ürünlerin çok az adette satışa sunulmasından dolayı güven kaybediyorlar. Dolayısıyla indirim oranlarının büyüklüğü, tek başına bir tercih sebebi olmuyor; nihai fiyatın rekabetçi olduğuna dair güven belirleyici hale geliyor. Bugünün dinamik e-ticaret ortamında sürdürülebilir başarı; müşteri odaklılık, tutarlılık ve fiyat politikalarında güven verici bir yaklaşım gerektiriyor. Araştırmamızda Amazon’un kendi müşterileri arasında indirim dönemlerinde en yüksek güveni sağlayan online perakendeci olması tüketicinin aslında bize ne beklediğini açıkça söylüyor: Güvenilir fiyat, müşteri odaklılık ve gerçek indirim"

Amazon Türkiye Perakende Genel Müdürü Burak Erdem ise çalışmayla ilgili şunları ifade etti: "Veri Enstitüsü’nün araştırma sonuçları, Amazon’un müşteri odaklı yaklaşımının tam olarak karşılık bulduğunu net biçimde göstermesi açısından önem taşıyor. Müşterilerimizin yüzde 83’ü Amazon’u ‘indirimlerinde en güvenilir online perakendeci’ olarak görse de bu, bizim için sürpriz olmadı. Çünkü biz müşterilerimize en iyi fiyatı sunmak için çalışmalarımızı sadece kampanya dönemleri ile sınırlı tutmuyoruz, yılın her gününde en iyi fiyatı sunmak için çalışıyoruz. Bir ürünün fiyatının üzerini çizip fırsat etiketi koyuyorsak, bu son günlerin en düşük fiyatını yansıtan gerçek bir indirimdir. Bu konuda standartlarımız gerçekten çok yüksek. Müşterilerimiz indirim kampanyalarımızda, piyasa şartlarına göre en rekabetçi fiyatlarla gönül rahatlığıyla alışveriş yapsınlar isteriz."

Erdem ayrıca platform hizmetlerine dair şu bilgileri paylaştı: "Fiyatların anlık değişebildiği kampanya dönemlerinde satın aldığınız amazon satıcılı bir üründe fiyat düşerse, müşterimiz fark etmese bile aradaki farkı otomatik olarak hediye kartı iade ediyoruz. Sattığımız her ürünün de arkasında duruyoruz. A’dan Z’ye garantisiyle alışverişlerini güvence altına alıyoruz. Satıcısı olduğumuz ürünlerde yüzde 100 orijinallik garantisi sunulurken memnun kalınmayan ürünleri 30 gün içinde iade etmelerini sağlıyoruz. Sonuçta müşterilerimize Amazon’da gönül rahatlığıyla alışveriş yapma deneyimi yaşatıyoruz"

Sonuç

Araştırma, indirim dönemlerinde tüketici davranışının artık yalnızca indirim yüzdesine bakılmadığını, şeffaf fiyat politikası, orijinallik garantisi ve güven unsurlarının belirleyici olduğunu gösteriyor. Markalar için kritik olan, kampanya söylemleri ile uygulamalar arasındaki tutarlılığı sağlamak ve tüketicinin fiyat algısını bozmayacak sürdürülebilir fiyat stratejileri geliştirmektir.

BAĞIMSIZ ARAŞTIRMA ŞİRKETİ VERİ ENSTİTÜSÜ’NÜN AMAZON TÜRKİYE İÇİN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ ‘TÜKETİCİ...

BAĞIMSIZ ARAŞTIRMA ŞİRKETİ VERİ ENSTİTÜSÜ’NÜN AMAZON TÜRKİYE İÇİN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ ‘TÜKETİCİ GÖZÜNDEN İNDİRİM DÖNEMLERİ VE BEKLENTİLERİ ARAŞTIRMASI’ SONUÇLARI AÇIKLANDI. ARAŞTIRMA FİYAT KARŞILAŞTIRMASININ VE GÜVENİN ONLİNE ALIŞVERİŞTE BELİRLEYİCİ OLDUĞUNU ORTAYA KOYDU. VERİ ENSTİTÜSÜ YÖNETİM KURULU BAŞKANI BEKİR AĞIRDIR-AMAZON TÜRKİYE PERAKENDE GENEL MÜDÜRÜ BURAK ERDEM

BAĞIMSIZ ARAŞTIRMA ŞİRKETİ VERİ ENSTİTÜSÜ’NÜN AMAZON TÜRKİYE İÇİN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ ‘TÜKETİCİ...

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı