ABD Başkanı Donald Trump, otomobil ithalatına yönelik yeni tarifeleri duyurarak, küresel ticaret dinamiklerini etkileyecek önemli bir adım attı. Başkan Trump, geçen yıl 240 milyar doların üzerinde ithal otomobil alımına ilişkin yaptığı açıklamada, %25 gümrük vergilerinin otomobil ve hafif ticari araçlar ile temel otomobil parçalarına uygulanacağını belirtti.
Trump, 2 Nisan’da yürürlüğe girecek olan tarifelerin ABD’de üretilen otomobiller için geçerli olmadığını vurguladı. Beyaz Saray yetkilisi Will Scharf, bu adımın yıllık 100 milyar dolardan fazla gelir sağlamasını beklediklerini ifade etti.
Beyaz Saray’dan yapılan açıklamada, otomobiller ve parçalarının yanı sıra, motor, şanzıman ve elektrikli bileşenler gibi unsurların tarifeye tabi olduğu belirtildi. İthal otomobillerin, ABD’nin otomotiv sektörünü güçlendireceği ifade edilirken, yabancı otomobil endüstrilerinin haksız sübvansiyonlar ve sanayi politikalarıyla büyüdüğü vurgulandı.
2024 yılı itibarıyla Amerikalıların satın aldığı araçların yarısı ithal olarak kaydedildi. Ayrıca, ABD’nin otomobil parçalarındaki ticaret açığı 93,5 milyar dolara ulaştı. Otomotiv parça üretiminde 553 bin 300 kişi istihdam edilirken, bu rakam 2000 yılından bu yana %34 azalmış durumda.
ABD Ticaret Bakanlığı verilerine göre, otomobil ithalatının %32,2’sini oluşturan Meksika, 78,5 milyar dolar ile en fazla otomobil ithal edilen ülke konumunda. Japonya ve Güney Kore ise sırasıyla 39,73 ve 36,64 milyar dolarlık ithalat ile dikkat çekiyor.
Yeni tarifelerin otomobil fiyatlarını artırabileceği öngörülüyor. Cox Automotive’in analizine göre, nisan ortasına kadar Kuzey Amerika’daki araç üretiminde %30’a yakın bir düşüş yaşanabileceği belirtiliyor. Ayrıca, Anderson Economic Group, Meksika ve Kanada’ya yönelik tarifelerin yeni otomobil fiyatlarını 12 bin 200 dolara kadar artırabileceğine dikkati çekti.
Trump, Hyundai’nin ABD’ye yapacağı 5,8 milyar dolarlık yatırımın tarifelerin etkili olduğunu gösterdiğini savunarak, “Ürün, Amerika’da yapıldığında tarife yok,” dedi. Ford, Volkswagen ve Stellantis gibi otomobil üreticileri de üretimlerini artırma vaatlerinde bulundu.
Tarife duyurusu sonrasında otomobil üreticilerinin hisselerinde düşüş görüldü; General Motors ve Stellantis’in hisseleri %3 ve %3,5 geriledi. Tesla’nın hisseleri ise %5,5 oranında değer kaybetti.