Technoka: İmam hatip geleneğinde teknoloji üretimi
Kadıköy Anadolu İmam Hatip Lisesi'nin tamamı kız öğrencilerden oluşan Technoka Teknoloji Takımı, okul atölyelerinde geliştirdikleri projelerle imam hatip geleneğini teknolojiyle buluşturuyor. Takım; robotik sistemlerden biyoteknolojiye, sabit ve döner kanatlı İHA'lardan roketlere, elektrikli araç üretiminden denizaltı sistemleri hedeflerine kadar geniş bir alanda çalışmalar yürütüyor.
Projeler ve yarışma başarılari
Technoka, öğrencilerin kendi emekleriyle tasarladığı robotlardan sabit ve döner kanatlı insansız hava araçlarına, roketlere ve "Firuze" adlı elektrikli araca kadar 12 branşta yenilikçi projeler geliştiriyor. Takımın projeleri arasında yer alan elektrikli araç TEKNOFEST 2025 Efficiency Challenge finalisti oldu. Ayrıca takımın robotları TEKNOFEST Robolig ve liseler arası İHA yarışlarında finale kaldı; uluslararası lise robotik yarışması FRC'de İstanbul Regional şampiyonu olarak ABD'deki dünya şampiyonasında Türkiye'yi temsil ettiler.
Çalışma düzeni ve branşlaşma
Technoka'da faaliyetler üç ana branş altında toplanıyor: elektronik yazılım, mekanik tasarım ve halkla ilişkiler. Öğrenciler devre kartlarında lehim yapmaktan yazılım kodu test etmeye, gövde tasarımından bileşen üretimine kadar atölye deneyimi kazanıyor; böylece lise eğitimiyle eş zamanlı olarak mühendisliğin temel ilkelerini uygulamalı öğreniyorlar.
Koordinatörün değerlendirmesi
Okulun Teknoloji Koordinatörü Muhammed Fatih Balaban, bu yıl geliştirdikleri beş projeden dördünün TEKNOFEST'te finalist olduğunu belirtti. Balaban, elektrikli araç Firuze'nin sosyal medyada 10 milyonun üzerinde görüntüleme aldığını; popülerlik sonrasında gelen eleştirilere karşın öğrencilerin motive olduğunu ve "Daha iyisini, daha güzelini yapalım" yaklaşımıyla çalışmaya devam edeceklerini ifade etti. Balaban ayrıca, 28 Şubat sürecine atıf yaparak geçen yıllara kıyasla gelinen noktayı gurur verici bulduklarını söyledi.
Firuze'nin tasarım süreci ve öğrenci deneyimi
11. sınıf öğrencisi Sümeyye Lal Ateş, 2023'te kurulan takıma yoğun ilgi olduğunu, ilk dönemde 120 başvuru aldıklarını ve başvuruların yeteneklerine göre branşlara dağıtıldığını anlattı. Ateş, okulda Technoka'nın ardından açılan İngilizce teknoloji hazırlık sınıfının öğrencilerin teknik bilgiye ulaşmasını kolaylaştırdığını aktardı. Takım, Firuze için Osmanlı çini motiflerinden ilham alarak bir konsept belirlediğini ve estetik ile verimliliği birleştirdiklerini vurguladı.
11. sınıf öğrencisi Rabia Yılmaz, Firuze projesinin 2,5 yıllık bir çalışmanın ürünü olduğunu, proje sürecinde bireysel gelişim ve ekip çalışmasının birlikte yürütüldüğünü belirtti. Yılmaz, aracın montajında alüminyum profilden araç gövdesinin kapatılması gibi uygulamalı üretim adımlarına değindi ve ortaya çıkan ürünün üzerinde çok fazla emek olduğunu ifade etti.
Bir diğer 11. sınıf öğrencisi Melisa Kement, takımın başlangıçta 6 projeyle yola çıktığını, TEKNOFEST Liseler Arası İHA Yarışması, Robolig, Efficiency Challenge ve roket yarışlarına hazırlandıklarını anlattı. Kement, takımın robotlarından "Orhan"ın TEKNOFEST Robolig'de Türkiye dördüncüsü olduğunu, "Laz Ziya" robotuyla FRC'de Türkiye şampiyonu olup Dünya Şampiyonası'nda ülkeyi temsil ettiklerini; ayrıca Turna ve Ebabil İHA'larının ile Nazlı robotunun da çeşitli kategorilerde finale kaldığını aktardı.
Gelecek hedefleri
Takımın kısa ve orta vadeli hedefleri arasında yarışmalarda daha fazla başarı, ürünlerin tasarım ve estetik yönlerinin geliştirilmesi ve 2026 vizyonu kapsamında insansız su altı sistemleri ile roket üretimi yer alıyor. Technoka, imam hatip geleneği içinden çıkan kız öğrencilerin mühendislik ve bilim alanlarında etkin bir şekilde yer alabildiğini gösteren bir örnek olarak öne çıkıyor.
Kadıköy Anadolu İmam Hatip Lisesi'nin kız öğrencileri, okul bünyesinde kurdukları "Technoka Teknoloji Takımı" (Technoka) ile atölyelerinde kendi emekleriyle robotlardan sabit ve döner kanatlı insansız hava araçlarına (İHA), roketlerden "Firuze" adını verdikleri elektrikli arabaya kadar 12 branşta yenilikçi projeler geliştirerek hem imam hatip geleneğini teknolojiyle buluşturuyor hem de mühendislik ve bilim alanlarında kendilerini geliştiriyor.