DOLAR
42,56 0%
EURO
49,62 0%
ALTIN
5.748,78 0%
BITCOIN
3.874.598,5 0%

TAREKS'te Firmaların Tanımlanması ve Yetkilendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Belirlendi

TAREKS sisteminde firmaların ve kullanıcıların tanımlanması dijitale taşındı; işlemler kolaylaşıyor.

Yayın Tarihi: 08.08.2025 10:19
Güncelleme Tarihi: 08.08.2025 10:19

TAREKS'te Firmaların Tanımlanması ve Yetkilendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Belirlendi

Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi (TAREKS) kapsamında firmaların ve bu firmalar adına işlem yapacak kullanıcıların tanımlanması ile yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esaslar belirlendi. Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan "Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Hakkında Tebliğ" Resmi Gazete'de yayımlandı.

Tebliğ uyarınca, firmaların sisteme kayıt olabilmesi, öncelikle TAREKS nezdinde tanımlama gerekliliğini içeriyor. Firma tanımlama işlemi, sadece firma yetkilisince gerçekleştirilecek. Firma yetkilisi, Bakanlık'ın internet sayfasındaki "e-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan "Firma Tanımlama (TAREKS)" ekranına giriş yaparak, TAREKS taahhütnamesini imzalayarak firma tanımlamasını tamamlayacak.

Ayrıca, firma kullanıcısının sistem üzerinden işlem yapabilmesi için nitelikli elektronik sertifika, mobil elektronik imza ya da e-Devlet şifresi bulundurması gerekmektedir. Kullanıcının yetki süresinin belirlenmesi, uzatılması, yetkisinin askıya alınması ve azil işlemleri ise firma yetkilisince sistem üzerinden yapılacağını bildirildi.

Yeni Düzenleme ile Beklentiler

Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, 25 Ağustos'ta yürürlüğe girecek bu yeni düzenleme ile "ürün güvenliği denetimlerinin dijital kalbi" olarak nitelendirilen TAREKS sistemi, baştan sona yenilenecek. Firmaların kayıt işlemleri ve kullanıcı yetkilendirmeleri, modern kamu hizmeti anlayışıyla kolaylaştırılacak.

Açıklamada, yeni düzenlemenin Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS), Esnaf ve Sanatkarlar Bilgi Sistemi (ESBİS) ile Kimlik Paylaşım Sistemi (KPS) entegrasyonları sayesinde tamamen dijital bir ortama taşınacağı belirtildi. Noter onaylı evrakların fiziksel teslim gerekliliğinin ortadan kaldırılmasıyla kırtasiyeciliğin azaltılacağı vurgulandı. Böylece yeni yapı, hem ürün güvenliğini artıracak hem de firmalar için kolaylık sağlayacaktır.

Ticaret Bakanlığı, bu yeni yapı ile sistemler arası entegrasyonları artıracağını, vatandaşları daha iyi koruyacak ve güvenli ürün arz eden firmaları daha güçlü şekilde destekleyeceklerini ifade etti.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı