Londra'da Bayraktar: COP31'e giderken enerji dönüşümü ve enerji güvenliği birlikte ilerlemeli

Bakan Alparslan Bayraktar, Londra'daki COP31-IEA toplantısında enerji dönüşümü ile enerji güvenliğinin eş zamanlı yürütülmesi gerektiğini ve Türkiye'nin iş birliğine hazır olduğunu vurguladı.

Yayın Tarihi: 23.06.2026 15:31
Güncelleme Tarihi: 23.06.2026 15:39

Londra'da Bayraktar: COP31'e giderken enerji dönüşümü ve enerji güvenliği birlikte ilerlemeli

Londra'da üst düzey enerji dönüşümü diyaloğu

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra'da düzenlenen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında konuştu. Toplantıya COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ile farklı ülkelerden bakanlar katıldı; oturumu Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol yönetti.

Krizlerin enerji sektörüne etkisi

Bakan Bayraktar, konuşmasında son yıllarda Covid-19 salgını, tedarik zinciri aksaklıkları, ticaret gerilimleri, doğal afetler ile Ukrayna ve İran'daki çatışmaların ardışık krizler yarattığını; bunların enerji piyasalarında tarihte görülmemiş arz şoklarına neden olduğunu belirtti. Bu gelişmelerin küresel ekonomiyi etkilediğini ve enerji sektörünün özellikle kırılgan olduğunu vurguladı. Bu çerçevede enerji güvenliğinin politika gündeminin merkezine yerleştiğini ifade etti.

Elektrik çağı ve talep dinamikleri

Son dönemde tüketimdeki hızlı artışla birlikte bir 'elektrik çağı'na girildiğini söyleyen Bayraktar, geçtiğimiz yıl küresel nihai enerji talebinin %1,3 büyürken elektrik talebinin bunun iki katından fazla arttığını aktardı. Bu hızlı büyümenin başlıca nedenleri arasında elektrikli araçlar, veri merkezleri, artan soğutma ihtiyacı ve ekonomilerin hızla elektrifikasyonu bulunuyor.

Yeni piyasa tasarımı ve 2035 vizyonu

Bakan, enerji güvenliği ile iklim eyleminin birlikte ilerlemesini sağlayacak daha dayanıklı, kapsayıcı ve uyumlu bir piyasa tasarımına ihtiyaç olduğunu belirtti. Türkiye'nin bu dönüşümü bir fırsat olarak gördüğünü ve COP31 Dönem Başkanlığı kapsamında açıkladıkları hedefleri hatırlattı: 2035'e kadar küresel nihai enerji tüketiminde elektriğin payını %35'e çıkarmak hedefinin, geleceğin elektrik odaklı, dijitalleşmiş ve merkeziyetsiz enerji sistemini yansıttığını söyledi.

Altyapı ve yatırım gereksinimleri

Bayraktar, Türkiye'nin bugünkü kurulu gücünün yaklaşık üçte ikisinin yenilenebilir kaynaklardan geldiğini ve 2035'e kadar yenilenebilir kapasiteyi üç katına çıkarma planı olduğunu açıkladı. Bu hedefi desteklemek için ulusal şebekenin modernizasyonuna yönelik olarak yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırım gerektirecek, 40 GW'lık HVDC iletim koridoru projelendirildiğini belirtti. Yeni dönemin daha akıllı şebekeler, daha fazla dijitalleşme, geniş depolama kapasiteleri ve güçlü iletim-dağıtım ağları talep edeceğini vurguladı.

Bölgesel üretim ve kritik mineraller

Bakan, Türkiye'yi temiz enerji teknolojilerinin üretiminde bölgesel bir merkez olarak konumlandırma hedefini paylaştı. Güneş paneli ve rüzgâr türbini bileşenleri, gelişmiş bataryalar ve akıllı elektrik ekipmanları dahil tüm değer zincirine odaklanıldığını söyledi. Kritik minerallerin erişimi ve işlenmesinin önemine dikkat çekerek, sadece hammaddeye sahip olmanın yeterli olmadığını; işleme ve rafinasyon kapasitesinin de gerekli olduğunu belirtti. Türkiye'nin bu alanda da rol alabileceğini ve teknoloji odaklı ülkelerle, lider firmalarla iş birliği yürüttüğünü ifade etti.

Enerji verimliliği ve davet

En temiz ve güvenli enerjinin 'tüketilmeyen enerji' olduğuna dikkat çeken Bayraktar, enerji verimliliği için 2030'a kadar 20 milyar dolarlık yatırım harekete geçirme planını paylaştı. Antalya'da yapılacak COP31'e doğru mesajlarının net olduğunu belirterek: enerji dönüşümü ve enerji güvenliği birlikte ilerlemelidir dedi. Türkiye'nin ortak geleceğe liderlik etmeye, iş birliği yapmaya ve yatırım yapmaya hazır olduğunu yineledi.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI ALPARSLAN BAYRAKTAR, İNGİLTERE’NİN BAŞKENTİ LONDRA İKLİM EYLEMİ...

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI ALPARSLAN BAYRAKTAR, İNGİLTERE’NİN BAŞKENTİ LONDRA İKLİM EYLEMİ HAFTASI KAPSAMINDA DÜZENLENEN COP31-IEA ÜST DÜZEY ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ DİYALOĞU TOPLANTISINA KATILDI.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI ALPARSLAN BAYRAKTAR, İNGİLTERE’NİN BAŞKENTİ LONDRA İKLİM EYLEMİ...

Yazar
EDİTÖR

Mehmet Yılmaz

Ben Mehmet Yılmaz, 28 yaşındayım. İstanbul'dayım. aksiyon.com.tr Gündem ekibinin hırslı araştırmacı gazetecisiyim. Masa başında durmayı sevmem; sahada, meclis koridorlarında, siyasi kulislerde gerçeklerin peşindeyim. İdealist biriyim ve işimi ciddiyetle yaparım.