DOLAR
42,69 0%
EURO
50,15 0%
ALTIN
5.897,7 0%
BITCOIN
3.810.840,85 0,91%

Körfezray Metrosu'nda iki TBM ile tünel kazılarına başlandı

Körfezray Metrosu'nda Seka Devlet Hastanesi'nden iki TBM ilk kazıya başladı; proje 28,5 km, 18 istasyon ve 6 TBM ile 2028'de tamamlanması hedefleniyor.

Yayın Tarihi: 06.09.2025 17:56
Güncelleme Tarihi: 06.09.2025 17:56

Körfezray Metrosu'nda iki TBM ile tünel kazılarına başlandı

Körfezray Metrosu'nda iki TBM ile tünel kazılarına başlandı

Seka Devlet Hastanesi İstasyonu'nda düzenlenen törenle, Kocaeli'nin Körfez-Derince-İzmit-Kartepe hattında hizmet verecek 28,5 kilometrelik Körfezray Metrosu için ilk iki tünel açma makinesi (TBM) zemine indirilerek kazılara başlandı. Proje, kent içi ulaşım ağında önemli bir dönüşüm hedefliyor.

Proje kapsamı ve teknik veriler

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkililerinin verdiği bilgiye göre proje, 18 istasyon ve bir depo sahasından oluşacak şekilde tamamen yer altından ilerleyecek. Projenin kazılacak toplam tünel uzunluğunun 52 kilometreyi aştığı, montajlanacak ray uzunluğunun ise 58 kilometre civarında olacağı ifade edildi. Ayrıca projeye ilişkin diğer bir veri olarak, saha için temin edilecek araç sayısı 80 metro aracı olarak açıklandı; bu araçlar tam otonom ve otomatik işletim özelliklerine sahip olacak.

Törende aktarılan lojistik detaylar arasında, TBM giriş çukurunun 255 metre uzunluğunda ve 25 metre derinliğinde olduğu, sahaya toplam 6 TBM getirildiği, bunlardan 4 TBM'nin hazır hale geldiği ve ilk iki makinenin Seka Devlet Hastanesi istasyonundan Otogar yönünde kazıya başladığı yer aldı. Her bir TBM yaklaşık 7,5 kilometre tünel açacak şekilde etaplar halinde ilerleyecek.

Yetkililerin değerlendirmeleri

AK Parti Kocaeli Milletvekili Veysal Tipioğlu projenin Kocaeli'nin ulaşım vizyonunda tarihi bir dönüm noktası olduğunu belirterek ilin üretim ve ihracat potansiyeline vurgu yaptı. Tipioğlu, projenin ekonomiye değer katacağını ve trafiği rahatlatacağını söyledi ve emeği geçenlere teşekkür etti.

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın ise kentte yaşanan büyüme nedeniyle şehir içi trafiğin arttığını; bu nedenle toplu taşımanın teşvik edilmesinin öncelikli hedef olduğunu aktardı. Mevcut durumda toplu taşımanın toplam yolcu payının %16 seviyesinde olduğunu, bunu %32'ye; raylı sistem payının ise %7 seviyesinden %14'e çıkarılması gerektiğini vurguladı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün projenin zemin koşullarının güçlüğüne dikkat çekti: deprem kuşağı, yeraltı suyu baskısı, anakayanın derin veya yokluğu ve organik içerikli zeminde gaz çıkışları gibi etkenler bulunduğu belirtildi. Eyigün, bu koşullara özel teknik çözümlerle yanıt verileceğini ve metroların deprem açısından güvenli tesisler olarak inşa edileceğini ifade etti. Konuşmasında Osmanlı döneminden Dolmabahçe örneği verildi; burada olduğu gibi modern tekniklerle zorlu zemin koşullarının aşılacağı vurgulandı.

İş programı, lojistik ve üretim

Eyigün'ün verdiği bilgiye göre sahadaki ilk iki TBM ile birlikte iki ay içinde İstanbul istikametinde ilerleyecek diğer iki TBM de devreye alınacak. Daha sonra Derince Millet Bahçesi istasyonundan hat sonuna doğru iki TBM daha kazıya başlayacak ve böylece toplamda 6 TBM farklı etaplar halinde Kocaeli'yi baştan başa katedecek. Projede segment üretimi için büyük bir segment imalat fabrikası faaliyete geçirilecek.

Tören sırasında İl Müftüsü Mehmet Sönmezoğlu tarafından dua edildikten sonra Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ve protokol üyeleri butonlara basarak TBM'lerin ilk kazısını başlattı. Törene, Ulaştırma Altyapı Bakan Yardımcısı Osman Boyraz, Kocaeli Valisi İlhami Aktaş, AK Parti milletvekilleri Mehmet Akif Yılmaz, Radiye Sezer Katırcıoğlu, AK Parti İl Başkanı Şahin Talus, MHP İl Başkanı Tuncay Batı ve vatandaşlar katıldı.

Zaman çizelgesi ve beklenen etkiler

Proje takvimine göre Derince Eğitim Araştırma Hastanesi ile Otogar arasındaki TBM kazılarının Nisan 2027'de, tüm kazıların ise Nisan 2028'de tamamlanması hedefleniyor. Projenin ilk yılında günlük yaklaşık 300 bin yolcuya hizmet etmesi öngörülüyor. Yetkililer, tamamlandığında Körfez, Derince, İzmit ve Kartepe ilçelerini birbirine bağlayan kapsamıyla Türkiye'de merkezi nüfusun geniş bir bölümünü doğrudan etkileyen nadir projelerden biri olacağını belirtiyor.

Bu altyapı yatırımı, Kocaeli'de özellikle trafik sıkışıklığını hafifletme, toplu taşıma payını artırma ve kent içi hareketliliği daha hızlı, güvenli ve entegre bir yapıya kavuşturma hedefleri açısından kritik bir adım olarak değerlendiriliyor.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı