DOLAR
42,69 -0,22%
EURO
50,09 0,14%
ALTIN
5.949,16 -1,66%
BITCOIN
3.941.034,93 -0,83%

Kış Lastiği Zorunluluğu 15 Kasım'da Başladı: Uzmanlardan Hava Basıncı, Bayat Lastik ve Jant Uyarısı

Kış lastiği zorunluluğu 15 Kasım'da başladı; uzmanlar doğru hava basıncı, üretim tarihi, saklama koşulları ve jant bakımının güvenlik için hayati olduğunu vurguladı.

Yayın Tarihi: 12.12.2025 13:03
Güncelleme Tarihi: 12.12.2025 13:03

Kış Lastiği Zorunluluğu 15 Kasım'da Başladı: Uzmanlardan Hava Basıncı, Bayat Lastik ve Jant Uyarısı

Kış lastiği uygulaması başladı, sürücüler değişime yöneliyor

Kış lastiği kullanım zorunluluğu bu yıl 15 Kasım itibarıyla yürürlüğe girdi. Hava şartları mevsim normallerinde seyrederken ticari olmayan araç sürücüleri de oto lastikçilere giderek lastik değişimi yaptırıyor. Konya'da faaliyet gösteren lastikçi Osman Doğan, kış lastiğinin doğru seçimi ve bakımının önemine dikkat çekiyor.

Kış lastiği takılması gerektiği ve dört tekerde kullanım

Doğan, havalar 10 derece altına düştüğünde kış lastiği kullanımının hem araç güvenliği hem de sürücü sağlığı açısından faydalı olduğunu belirtiyor. Sık rastlanan bir yanlışın, sadece arkaya iki kış lastiği takılmasının yeterli olduğu düşüncesi olduğunu vurgulayarak, bunun doğru olmadığını ve kesinlikle 4 tekerleğe de kış lastiği takılması gerektiğini ifade ediyor.

Doğru hava basıncı ve balansın önemi

Doğan, lastikte doğru hava basıncının hayati önem taşıdığını söylüyor: "Hava ayarı zaten lastiğin hayatıdır." Hava basıncının düşük olmasının yol tutuşunu artırdığına dair yaygın inanışın yanlış olduğunu belirtiyor ve lastiğin uygun hava seviyelerinde olması gerektiğini kaydediyor. Ayrıca diş vakumlarının açılması gerektiğini, balans ayarlarının düzenli kontrolünün sürüş konforu için önemli olduğunu hatırlatıyor ve yüksek hızlarda (örneğin 100–120 km/s) oluşan titremelerin bu ayarlarla giderilebileceğini ekliyor.

Üretim tarihi, saklama koşulları ve lastik ömrü

Lastiklerin üretim tarihine dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayan Doğan, sıfır lastiğin uygun şartlarda 10 yıl raf ömrü bulunduğunu, ancak ikinci el olarak satılan ve üretim tarihi 3–5 sene geçmiş lastiklerin dış ortam koşullarına maruz kalması nedeniyle bayatladığını belirtiyor. "Su, güneş gördüğünde lastik bayatlıyor" uyarısını yapan Doğan, diş vakum olsa bile bayat lastiğin yolu tutmadığını ve uygun saklama koşullarının önemli olduğunu söylüyor.

Hasarlı jantların riskleri ve onarım önerileri

Jant bakımının da güvenli sürüş için ihmal edilmemesi gerektiğini belirten Doğan, eğik veya hasarlı jantların sorun yarattığını, kırık veya kaynaklı jantların güvenli performans sağlamadığını ifade ediyor. Hava inmesi ve lastik ömrünün olumsuz etkilenmesi gibi sonuçlara dikkat çekerek, jant deformasyonlarının giderilmesi veya uygun jantların tercih edilmesi gerektiğini belirtiyor.

Sonuç olarak, uzman uyarıları; kış lastiği zorunluluğunun uygulanmaya başlandığı dönemde lastik seçiminde üretim tarihi, doğru hava basıncı, balans ve jant bakımının öncelikli kontrol maddeleri olduğuna işaret ediyor.

Lastik alırken ve kullanırken ‘bir şey olmaz' demeden önce kontrol edin

Lastik alırken ve kullanırken ‘bir şey olmaz' demeden önce kontrol edin

Yazar
EDİTÖR

Zeynep Kaya

Merhaba, ben Zeynep Kaya. 25 yaşındayım, İzmir'den çalışıyorum. aksiyon.com.tr Gündem kategorisinde veri gazeteciliği yapıyorum. Rakamlar benim işim. Anketlerin, istatistiklerin dilini halkın anlayacağı şekilde haberleştiriyorum. Genelde sessiz ama çok dikkatli bir yapıya sahibim.