Güney Kore'deki Uçak Kazasına İlişkin Ön Raporun Açıklanması Ertelendi
Güney Kore'de, 29 Aralık 2024 tarihinde meydana gelen uçak kazasına ilişkin hazırlanan ön rapor, kazada hayatını kaybedenlerin ailelerinin tepkileri nedeniyle kamuoyuyla paylaşılmadı. Kazaya ilişkin yapılan ön incelemelerde pilotun hatalı bulunduğu belirtilirken, raporun detayları ailelerle paylaşıldı.
Güney Kore Havacılık ve Demir Yolu Kazaları Araştırma Kurulu (ARAIB) tarafından hazırlanan raporda, kuşların sağ motora çarpması sonucu hasarın meydana geldiği ve pilotun acil durum anında sağ motoru kapatma yerine sol motoru kapatmış olabileceği ifade edildi. Ancak bu bulgular aileler tarafından yetersiz bulunarak güçlü bir karşılık alındı.
19 Temmuz'da açıklanması beklenen rapor, gelen yoğun eleştiriler üzerine ertelendi. Kazada hayatını kaybedenlerin ailelerini temsil eden avukat Hwang Pill-kyu, basına yaptığı açıklamada, "(Rapor), temelde tüm suçu ölü kuşlara ve pilotlara atıyor." ifadelerini kullandı. Aileler, raporda pistin sonundaki duvara değinilmediğini ve motordaki hasarın detaylandırılmadığını aktararak, daha şeffaf ve adil bir soruşturma talep ettiler.
Jeju Air Pilotlar Birliği de yayınlanan raporda 'sistemsel ve altyapısal faktörlerin göz ardı edildiğini' belirterek tepki gösterdi. Birlik, suçun tamamen pilota atılmaya çalışıldığını vurguladı.
Kaza Detayları
Bangkok-Muan rotasında seyir eden Boeing 737-800 model Jeju Air 7C2216 sefer sayılı uçağın iniş takımları, 29 Aralık 2024 tarihinde Muan şehrinde iniş esnasında açılmamıştı. Uçakta 6 mürettebat ve 175 yolcu bulunuyordu. Uçak, Muan Uluslararası Havalimanı'na indikten sonra kontrolden çıkarak duvara çarptı ve bu kazada toplam 179 kişi hayatını kaybetti. Ulusal İtfaiye Teşkilatı'na göre, kazadan sadece 30'lu yaşlarda bir kadın ve 20'li yaşlarda bir erkek mürettebat kurtulabildi.
Yetkililer, kazanın uçağın iniş takımlarındaki arızadan kaynaklandığını belirtti ve ilk seferde iniş takımlarının açılmadığını, ikinci denemede zorunlu iniş sırasında kazanın meydana geldiğini ifade etti. Bu kaza, Güney Kore tarihindeki en ölümcül havacılık kazası olarak kayıt altına alındı ve ülkede 7 günlük ulusal yas ilan edildi.