Yeni E-Defter Düzenlemeleri Resmi Gazete'de Yayımlandı
Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığı'nın ortak tebliği ile elektronik defter uygulamaları genişletildi. Artık bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, edefter.gov.tr adresinden formatı ve standardı belirlenecek olan envanter defterini ihtiyari olarak e-defter olarak tutabilecekler.
Tebliğin Kapsamı
Yayımlanan tebliğ ile birlikte, e-defter olarak tutulabilecek defterlerin kapsamı genişletildi. Mükellefler artık mevcut yevmiye defteri ve defterikebirin yanı sıra, envanter defterlerini de elektronik ortamda tutma imkanına sahip. Gelir İdaresi Başkanlığı, mükellefiyet süresi ve sektör gibi kriterleri dikkate alarak envanter defterinin e-defter olarak tutulmasına yönelik zorunluluklar getirebilecek.
Hesap Dönemleri ve Onay Süreçleri
Envanter defteri için hesap döneminin ilk gününe alınan berat, 'açılış onayı' olarak kabul edilmekte, son gününe ait olan berat ise 'kapanış onayı' olarak geçiyor. Hesap döneminin ilk gününe ait e-defter ve berat dosyalarının belirlenen tarihlere kadar Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerine yüklenerek imzalanması gerekecek.
Başvuru Süreçlerinin Kolaylaşması
Tebliğ ile başvuru süreçleri de basitleştirildi. Gerçek kişi mükellefler başvurularını e-imza ya da mali mühür ile, tüzel kişi mükellefler ise mali mühür ile Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet Kapısı üzerinden gerçekleştirebilecekler.
Gelecek Düzenlemeler
1 Ocak 2025 tarihinden itibaren bilanço esasına göre defter tutan tüm mükelleflerin e-defter uygulamasına geçiş yapması gerekecek. Ancak, dernek, vakıf, sendika gibi bazı kuruluşların bu uygulamadan muaf tutulacağı belirtildi.
Üçüncü Şahıslarla Bilgi Paylaşımı
Ayrıca, Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın yayımladığı diğer bir tebliğ ile, Gelir İdaresi Başkanlığı'nın kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri paylaşımına ilişkin düzenlemeler de yapılmıştır. Bu tebliğ 1 Ocak 2025'te yürürlüğe girecek.