Eğitim-Bir-Sen, 2024 Eğitim İzleme Raporunu Yayınladı
Eğitim-Bir-Sen, 2023-2024 eğitim öğretim yılına dair hazırladığı "Eğitime Bakış 2024: İzleme ve Değerlendirme Raporu"nu yayımladı. Raporda, mevcut öğretmen ihtiyacının karşılanabilmesi için atama sayılarının artırılması gerektiği vurgulanıyor.
Raporda, Türkiye eğitim sistemine dair çeşitli başlıklar altında analizler yapılmış; bu başlıklar arasında "eğitime erişim ve katılım", "eğitimin çıktıları", "öğretmenler ve okul yöneticileri", "eğitim öğretim ortamları" ile "eğitimin finansmanı" bulunmaktadır.
Öğrenci Sayıları ve Okullaşma Oranları
2023-2024 eğitim öğretim yılı itibarıyla Türkiye'deki toplam öğrenci sayısı 18 milyon 710 bin 265'tir. Bu öğrencilerden 1 milyon 631 bini özel öğretim kurumlarında öğrenim görmektedir. Raporda ayrıca, 14-17 yaş grubundaki net okullaşma oranının %91,3 olduğu, erkeklerde bu oranın %90,7, kızlarda ise %91,8 olarak kaydedildiği açıklanmıştır.
Öte yandan, 14-17 yaş aralığında eğitim dışında kalan çocukların oranının %8,7'e ulaştığı belirtilmiştir. 18-21 yaş grubunda en az lise mezunu olanların oranı ise kadınlarda %80,1, erkeklerde %73,8 olarak hesaplanmıştır.
Özel Eğitim Öğrencileri ve Eğitimde Kadın-Erkek Oranı
Özel eğitim alan öğrencilerin sayısı, toplamda 559 bin 725 olarak kaydedilmiştir. Bu öğrencilerin %63'ü erkek, %37'si kız öğrencilerden oluşmaktadır. Raporda, ortaöğretime devam etmeyen özel eğitim öğrencileri konusuna da dikkat çekilmektedir.
Meslektaşlarının kadın-erkek dağılımına göre, öğretmen kadrosundaki kadın oranı %61,3'e yükselmiştir. Eğitim fakültelerine kabul edilen öğrencilerin %65,8'ini kadınlar oluşturmaktadır.
Öğretmen ve Yönetici Maaşları
OECD ülkeleri arasında öğretmen maaşları incelendiğinde, Türkiye'nin başlangıç ve deneyim sonrası maaş ortalamalarının oldukça düşük olduğu gözlemlenmiştir. Örneğin, Türkiye'de öğretmen maaşları tüm kademelerde %3 seviyesinde artış gösterirken, OECD ortalaması okul öncesinde %31, ilkokul ve ortaokulda %35, ortaöğretimde ise %36 seviyesindedir.
Kapsayıcı Öneriler
Raporda, 14-17 yaş grubunda okullaşma oranının düşük olduğu illerde eğitime erişimin artırılması, açık öğretimdeki düşüşün sebeplerinin incelenmesi ve özel eğitim öğrencilerinin ortaöğretime yönlendirilmesine yönelik etkili politikaların geliştirilmesi gerekliliği önerilmektedir.
Ayrıca, öğretmen atama sayılarına dair yapılan değerlendirmelerde, mevcut öğretmen ihtiyacının karşılanması adına sayıların artırılması gerektiği ifade edilmiştir. Eğitim sisteminin iyileştirilmesi için gerekli adımların atılması gerektiği vurgulanmıştır.