Ulaştırma Bakanı Uraloğlu: Balıkçılığa sağlanan ÖTV'siz yakıt desteği rakamları açıklandı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan güncel istatistiklere dayanarak, balıkçılık faaliyetlerinde kullanılan yakıt desteğinin boyutlarını paylaştı. Bakan Uraloğlu, ÖTV'si sıfıra indirilmiş yakıt uygulamasının başladığı 1 Ocak 2004'ten bu yana sağlanan mali ve hacimsel desteğe ilişkin verileri kamuoyuna duyurdu.
Destek ve rakamlar
Bakanlığın açıkladığı verilere göre, Türk Uluslararası Gemi Sicili veya Milli Gemi Sicili'ne kayıtlı gemilere verilen toplam yakıt desteği 7,3 milyon ton olarak gerçekleşirken, bunun yaklaşık dörtte biri olan 1,8 milyon ton balıkçılık faaliyetlerinde kullanılan gemilere verildi. Mali destek açısından ise uygulamanın başladığı tarihten bu yana tüm gemilere verilen destek 18,4 milyar lira olup, bunun 4,7 milyar lirası balıkçılık faaliyetlerine aktarıldı.
Filo yapısı ve deniz emniyeti
Uraloğlu, Türk deniz filosunun kapasitesine işaret ederek, sicillere kayıtlı 46.676 ticari gemi ve su aracının yüzde 46'sının, yani 21.665'inin balıkçılık faaliyetlerinde kullanıldığını belirtti. Ayrıca, 150 gros ton ve üzeri balıkçılık gemisi sayısının 2017'de 279 iken bugün yüzde 65 artışla 460'a ulaştığını vurguladı. Bakanlık, bu gemilere düzenli sörvey uygulamalarıyla Denize Elverişlilik Belgesi vererek can ve mal güvenliğini sağlamayı hedefliyor.
Eğitim ve istihdam düzenlemeleri
2025 yılında yayımlanan Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Eğitim ve Sınav Yönergesi'nde yapılan düzenlemelerle balıkçı gemilerinde istihdamın artırılması hedefleniyor. Düzenlemeye göre, kabotaj sefer bölgesinde sınırlandırılmak kaydıyla, tüm yeterliklere sahip gemi insanları ticari gemilerdeki hizmetleriyle denizde emniyet sertifikalarını yenileyebiliyor ve yeterlik değişimine gerek kalmadan balıkçı gemilerinde çalışmaya devam edebiliyor. Uraloğlu, acente botları, ticari yatlar ve yük gemilerinde görev yapanların da bu kapsamda balıkçı gemilerinde çalışabileceğini belirtti; bunun sonucunda balıkçı gemilerinde istihdam edilecek personel kaynağının artacağı öngörülüyor.
Yerel düzenlemeler ve avlanma alanları
Bakan Uraloğlu, son yönetmelik değişiklikleriyle bazı limanların idari sorumluluk sahalarındaki demirleme bölgelerinin balıkçılığa açıldığını ifade etti. Örnek olarak Bandırma ve İskenderun gibi limanların söz konusu düzenlemelerden faydalandığını söyledi. Ayrıca İstanbul Bölge Liman Başkanlığı sınırlarında Marmara Denizi'ndeki drift sahalarına ilişkin düzenlemelerle, bekleyen gemilerin Ambarlı ve Yalova'daki belirli demirleme sahalarına yönlendirilmesi sonucu balıkçılara daha geniş faaliyet alanı bırakıldığı belirtildi. Uraloğlu, bu adımların Marmara Denizi'nin daha büyük bir bölümünde balıkçıların avlanabilmesine imkan sağladığını kaydetti.
Bakanlığın verdiği bu bilgiler, balıkçılık sektörüne yönelik mali destekler, filo yapısı, eğitim ve yerel düzenlemeler açısından mevcut durumun bir özetini sunuyor ve uygulamaların sektörde istihdam ve faaliyet alanı açısından somut etkileri olduğuna işaret ediyor.