DOLAR
42,69 0%
EURO
50,15 0%
ALTIN
5.897,7 0,01%
BITCOIN
3.859.353,6 -0,14%

Araç fiyatlarını baştan yazacak ÖTV Matrah Düzenlemesi Meclis'ten Geçti mi?

Türkiyeki milyonlarca araç sahibi ve otomobil almayı hayal eden vatandaşı doğrudan ilgilendiren yeni kararlar ile alajalı çalışmalar devam ediyor.

Yayın Tarihi: 18.07.2025 12:33
Güncelleme Tarihi: 18.07.2025 12:33

Araç fiyatlarını baştan yazacak ÖTV Matrah Düzenlemesi Meclis'ten Geçti mi?

Türkiye'deki milyonlarca araç sahibi ve otomobil almayı hayal eden vatandaşı doğrudan ilgilendiren yeni kararlar ile alajalı çalışmalar devam ediyor. Uzun süredir gündemde olan ve piyasalarda büyük bir beklenti yaratan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) düzenlemesini içeren kanun teklifi, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi. Peki bu düzenleme ile birlikte araç fiyatlarında beklenen indirim hayali gerçek mi olacak, yoksa bazı modeller için yeni zamlar mı kapıda? İşte tüm Türkiye'nin kilitlendiği ÖTV düzenlemesinin tüm detayları....

Mevcut ÖTV sisteminin artık piyasa gerçekleriyle örtüşmediği bir sır değildi. Son yıllarda araç fiyatlarında yaşanan astronomik artışlar, vergi dilimlerinin temelini oluşturan matrah (vergisiz fiyat) eşiklerini anlamsız kılmıştı. Düşük ve orta segmentteki araçlar dahi en üst vergi dilimlerine giriyor, bu da tüketicinin neredeyse her araç için yüzde 80, yüzde 150 veya yüzde 220 gibi yüksek oranlarda vergi ödemesine neden oluyordu. Bu durum, vergilendirmede kademelendirme mantığını ortadan kaldırarak adil bir yapı sunmaktan uzaklaşmıştı.

Araç fiyatlarını baştan yazacak ÖTV Matrah Düzenlemesi Meclis'ten Geçti mi?

Yeni düzenlemede  fosil yakıtlı (benzinli, dizel) binek otomobiller ve bazı hibrit modellerin ÖTV matrah eşikleri ve oranlarında yapılacak olan değişiklik de dikkatleri ğzerine topladı. Yeni sistemle birlikte, motor silindir hacmi ve elektrik motor gücü gibi kriterlere göre belirlenecek olan ÖTV oranları, yüzde 80 ile yüzde 220 arasında değişecek. Artık daha düşük fiyatlı ve daha küçük motorlu araçların daha düşük vergi dilimlerinde yer almasının önü açılabilirken, lüks ve yüksek motor hacimli araçlardaki yüksek vergilendirme devam edecek.

Ötebyandan düzenlemenin dikkat çeken bir diğer maddesi ise kamyonet sınıfında yer almasına rağmen arazi taşıtı özelliklerine sahip olan (azami yük kütlesi 3.500 kilogramı geçmeyen) araçlar için ÖTV oranının yüzde 50 olarak sabitlenmesi oldu. 

ÖZEL MUAFİYET AÇIKLANDI

Kanun teklifi, sadece sivil tüketiciyi değil, aynı zamanda devletin güvenlik birimlerini de kapsıyor. Buna göre, yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan binek otomobil, kamyonet, arazi taşıtı ve motosikletlerin; Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı (MİT) gibi kurumlar tarafından milli savunma ve iç güvenlik amacıyla ilk alımı ÖTV'den muaf tutulacak. Bu muafiyet, ilgili kuruluşların ihtiyacını karşılayacak yerli üretim bulunmaması halinde hafif ticari taşıtları da kapsayacak şekilde genişletildi. 

 

Yazar
EDİTÖR

Emine Durgun