DOLAR
42,69 -0,02%
EURO
50,21 -0,02%
ALTIN
5.915,89 -0,14%
BITCOIN
3.747.229,44 -2,24%

Almanya'da tüketici güveni üç aylık düşüşün ardından 1,2 puan yükseldi

GfK ve NIM verilerine göre Almanya'da tüketici güveni ekimde 1,2 puan artarak eksi 22,3’e çıktı; gelir beklentileri iyileşirken satın alma eğilimi düştü.

Yayın Tarihi: 25.09.2025 13:01
Güncelleme Tarihi: 25.09.2025 13:01

Almanya'da tüketici güveni üç aylık düşüşün ardından 1,2 puan yükseldi

Almanya'da tüketici güveni üç aylık düşüşün ardından yükseldi

Merkezi Almanya’da bulunan pazar araştırma şirketi GfK ile Nuremberg Piyasa Kararları Enstitüsü (NIM) tarafından hazırlanan gelecek aya yönelik Tüketici Güven Endeksi, ekim ayında 1,2 puan artış kaydederek -22,3 seviyesine yükseldi. Bu, endeksin aylık bazda üç ay süren gerilemenin ardından ilk yükselişi oldu.

Endeksin detayları

Eylülde -23,5 olarak ölçülen Tüketici Güven Endeksi, ekimde -22,3 değerine çıktı; piyasa beklentisi endeksin -23,3 seviyesine yükselmesi yönündeydi. Endeks halen negatif bölgede bulunuyor ve tüketici güveni düşük seviyesini koruyor.

Gelir beklentileri ve satın alma eğilimi

Tüketicilerin gelir beklentileri barometresi belirgin bir iyileşme göstererek 4,1 puandan 15,1 puana yükseldi. Buna karşılık, tüketicilerin satın alma eğilimi 1,5 puan azalarak -11,6 puana geriledi; bu seviye Haziran 2024'ten bu yana görülen en düşük düzey oldu.

GfK, yüksek gıda ve enerji fiyatlarının tüketicilerin alım isteksizliğini sürdürdüğünü, ayrıca jeopolitik belirsizliklerin planlama güvenini azalttığını belirtiyor.

Uzman değerlendirmeleri

Rolf Bürkl, tüketici güveninde düşüş eğiliminin şimdilik durduğunu ancak bunun "sürdürülebilir bir toparlanmanın başlangıcı olup olmadığının belirsiz" olduğunu vurguladı. Bürkl, tüketici güveninin hâlâ "son derece düşük" seviyede olduğunu, jeopolitik durum, istihdam endişeleri ve yenilenen enflasyon korkularının geniş kapsamlı bir toparlanmayı engelleyebileceğini ifade etti.

Alexander Krüger (Hauck Aufhauser Lampe Privatbank Başekonomisti) ise tüketici güveninin reel tüketici faaliyetlerinden daha karamsar olmaya devam ettiğini belirterek, enflasyon kontrol altına alındığı için harcamaların devam etmesinin muhtemel olduğunu, ancak "istihdamla ilgili endişelerin tüketiciler için potansiyel bir yük" oluşturduğunu değerlendirdi.

Makro görünüm

Alman ekonomisi yılın ilk çeyreğinde %0,3 büyüme kaydederken, ikinci çeyrekte %0,1 daralma gösterdi. Ekonominin kırılganlığını özellikle imalat sektöründeki kalıcı zayıflık koruyor. Büyüme üzerinde artan faiz oranları, konjonktürel riskler ve yapısal değişiklikler etkili olmaya devam ediyor.

Almanya Federal İstatistik Ofisi (Destatis) verilerine göre, yıllık enflasyon temmuz ve haziranda %2 iken ağustosta %2,2'ye yükseldi.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı