DOLAR
42,54 0,04%
EURO
49,54 -0,08%
ALTIN
5.735,38 0,07%
BITCOIN
3.841.050,88 0,43%

18. İstanbul Hazır Giyim Konferansı 'Yeni Düzenin Pusulası' temasıyla başladı

TGSD'nin konferansında Toygar Narbay hazır giyim ve tekstilin istihdamın sigortası olduğunu vurguladı; sektörün dijital dönüşümü, ihracat verileri ve ortak vizyon tartışıldı.

Yayın Tarihi: 07.10.2025 13:03
Güncelleme Tarihi: 07.10.2025 13:36

18. İstanbul Hazır Giyim Konferansı 'Yeni Düzenin Pusulası' temasıyla başladı

18. İstanbul Hazır Giyim Konferansı 'Yeni Düzenin Pusulası' temasıyla başladı

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) tarafından düzenlenen 18. İstanbul Hazır Giyim Konferansı, "Yeni Düzenin Pusulası" temasıyla başladı. Konferansın açılışına TGSD Müşterek Başkanı Toygar Narbay, İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, sektör temsilcileri ve yurt dışında faaliyet gösteren firma temsilcileri katıldı.

Açılış konuşması: Toygar Narbay

TGSD Müşterek Başkanı Toygar Narbay açılışta, 2008 küresel finans krizinden bu yana siyasi ve jeopolitik fay hatlarının kırıldığı, göçler ve yeni güç dengelerinin oluştuğu bir dönem yaşandığını belirtti. BRICS ülkelerinin dünya ticaretindeki payının arttığına dikkat çeken Narbay, "Yakından tedarik giderek daha fazla önem kazanıyor. Korumacılığın yükseldiği, belirsizliklerin çoğaldığı, bilimin, teknolojinin ve doğanın yüksek dalgalar yarattığı bu çok kutuplu, karmaşık dünyada ‘Yeni Düzenin Pusulası’ ile yolumuzu bulmaya çalışıyoruz." dedi.

Dönüşüm, rekabet ve dijitalleşme

Narbay, sektörün dijitalleşmeyle birlikte rekabet tanımının değiştiğini vurguladı. "Pazarın adeta dijital bir oyun alanına dönüşmesiyle birlikte ticaret ve rekabetin tanımı da yapısı da değişti." diyen Narbay, rekabetin artık "büyük veriyi yorumlama, sosyal medya kullanımı ve sürdürülebilirlik" gibi yeni boyutlarla şekillendiğini kaydetti. Narbay ayrıca, "Dün ortaya çıkan bir girişim, onlarca yıllık markalarla aynı sahada yarışabiliyor" ifadesiyle pazar dinamiklerindeki hızlanmayı özetledi.

Sektörün ekonomik görünümü ve veriler

Narbay, 2022 ve sonrasında maliyetlerin dolar bazlı olarak %26,5 arttığını, bu dönemde üretimin %22 gerilediğini ve istihdam kaybı ile işletme sermayelerinin %28 eridiğini aktardı. Bu gelişmeler sonucunda "35 yıl sonra ilk defa dünya pazarından aldığımız pay %3'ün altına düştü" değerlendirmesini yaptı. TGSD'nin bu süreci aşmak için çözüm önerilerini kamu ve ekonomi yönetimiyle paylaştığını ve paylaşmaya devam edeceğini belirtti.

Ortak vizyon çağrısı

Narbay, sektörün tek başına tüm sorunları çözemeyeceğini, devlet desteğinin önemine işaret etti. Hazır giyim, tekstil, moda, turizm, gastronomi, dizi ve film gibi alanlardaki birikimin nitelikli bir tedarik zinciri ve üretim markasıyla birleşmesi halinde güçlü bir "Türkiye Markası" yaratılabileceğini vurgulayarak sektör temsilcilerine "gelin kendi özgün değerlerimizle ortak bir vizyon etrafında birleşelim" çağrısında bulundu.

İleriye dönük beklentiler

Narbay, 2026'nın dünya hazır giyim ticaretinin mevcut durumunu koruyacağı ve dengeyi yeniden bulacağı bir yıl olacağını; 2027'den itibaren ise sektörün zirveyi görerek 2022 seviyelerine yeniden ulaşmasının öngörüldüğünü belirtti. Gerekli desteklerle Türk hazır giyim ve tekstil sektörlerinin kayıplarını geri almaya başlayabileceğini ifade etti.

İstihdam vurgusu

TGSD Başkanı Narbay, hazır giyim ve tekstil sektörlerinin hala en yüksek istihdamı sağlayan sektörler olduğunu hatırlatarak, "Sanayide karanlık fabrikaların, hizmette robotların öne çıktığı bir dünyada bile her makinenin başında bir insan emeği var. İşte bu nedenle hazır giyim ve tekstil istihdamın sigortasıdır." dedi. Narbay sektöre ilişkin şu güçlü verileri paylaştı: 850 bin kişilik istihdam, 40 milyar doların üzerinde yatırım, 27 milyar doları aşan ihracat ve 45 milyar doların üzerinde üretim gücü.

İHKİB: Katma değer, istihdam ve ihracat

İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, hazır giyimin kilogram başına 16,4 dolarlık birim değeriyle ihracat yaptığını ve imalat sanayisindeki toplam istihdamın yaklaşık %14'ünü sağladığını belirtti. Paşahan, 2022'de hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının 21,2 milyar dolar ile tarihin en yüksek seviyesine ulaştığını, 2024'te ise 17,9 milyar dolar ihracat gerçekleştiğini ve son iki yılda ihracatta 3,3 milyar dolarlık düşüş yaşandığını aktardı.

Paşahan'ın mesajı

Paşahan, sektörün kaybetmeye alışık olmadığını vurgulayarak, daha fazla çalışıp üretip ihracat yapacaklarını söyledi. Tasarım gücünü ve markalı üretimi artırma çalışmaları ile dijital ve yeşil dönüşümde firmalara liderlik ettiklerini, bakanlıklar ve Avrupa Birliği ile işbirlikleri ve projeler yürüttüklerini ifade etti.

TİM Başkanı Mustafa Gültepe'nin video mesajı

Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mustafa Gültepe, gönderdiği video mesajda hazır giyim ve tekstilin Türkiye için vazgeçilmez sektörler olduğunu belirtti. Son iki yılda uygulanan yüksek faiz-düşük kur politikasının rekabetçiliği zayıflattığını ve pazar kayıplarına yol açtığını ifade etti. Gültepe, sektörün yılın 9 ayında 12,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiğini, geçen yılın aynı dönemine göre %6,5 geride olduklarını ve yılın sonunda yaklaşık 17 milyar dolar seviyesinde kapanış beklediklerini söyledi.

Konferans programı ve ana gündemler

Konferans gün boyu alanında uzman konukların yer alacağı panellerle devam edecek. Yeni düzende hazır giyimin rotası, hazır giyim üreticileri için gelecek senaryoları, finansal araçlar ve güvenceler ile yapay zeka ve moda gibi konular ele alınacak. Etkinlik, yarın düzenlenecek B2B Network Görüşmelerinin ardından sona erecek.

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Müşterek Başkanı Toygar Narbay, 18. İstanbul Hazır Giyim...

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Müşterek Başkanı Toygar Narbay, 18. İstanbul Hazır Giyim Konferansına katılarak konuşma yaptı.

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Müşterek Başkanı Toygar Narbay, 18. İstanbul Hazır Giyim...

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı