Türkiye ve Arap dünyasındaki sinema işbirliklerini ele alan "Türkiye ve Arap Dünyası Arasında Ortak Yapımlarda Yeni Ufuklar" sempozyumu, 12 Punto platformunda gerçekleştirildi. TRT tarafından yedinci kez düzenlenen sempozyum, 20 Temmuz'a kadar 35 ülkeden yönetmen, yapımcı ve film endüstrisi profesyonellerinin katılacağı çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapıyor.
Sinema Feriye'deki sempozyumda, Red Sea Film Fonu Direktörü Emad Eskandar, Suudi Arabistan sinemasının Türk sinemasından nasıl etkilendiğini ve Arap dünyasında artan arthouse ilgisini değerlendirdi. Eskandar, çocuk içeriklerinin arttırılması gerektiğini belirterek, Türkiye'nin kültürel mirasını koruyarak ürettiği animasyonların Arap dünyasında beğeni topladığını ifade etti.
Media City Katar Film Komitesi Başkanı George David, 12 Punto'yu "harika bir konsept" olarak tanımladı ve Türkiye ile Arap dünyası arasında yapım köprülerinin kurulması gerektiğini vurguladı. David, Ürdün'deki film endüstrisinin gelişimi hakkında devlet desteklerinin önemine değindi ve kültürel içeriklerin ana akım filmlere etkisini örneklerle açıkladı.
Mısır’dan film eleştirmeni Ahmad Shawky, Mısır ile Türkiye sineması arasındaki tarihsel ve kültürel benzerlikleri aktardı. Shawky, arthouse sinemanın Mısır'daki yerinin güçlendirilebileceğini ve Türkiye ile kültürel ortaklık üzerinden yatırım köprüleri kurulabileceğini ifade etti.
TRT Sinema Müdürü Faruk Güven, Türkiye sinemasının 1970’lerden sonraki dönüşümüne dair bilgiler vererek, TRT’nin desteklediği 15 ortak projeyle 5 milyon izleyiciye ulaştıklarını belirtti. Yerli filmlerin gişede yüzde 55 oranında tercih edildiğini vurgulayan Güven, devlet ve TRT desteklerinin artarak devam edeceğini ve Türkiye-Arap ortak yapımlarının büyük bir potansiyele sahip olduğunu dile getirdi.
Filistinli yönetmen ve yapımcı Kamal Aljafari, Arap, Türk ve Avrupa sinemasının ortak projelerde buluşmasının önemini dile getirerek, Suriye sinemasının yeniden inşasında teknik kapasitenin ve fonların artırılması gerektiğini söyledi.
Ayrıca, TRT 12 Punto kapsamında "Senaryo Masasında Yazmak ve Kurgu Odasında Yazmak" adlı bir sempozyum da düzenlendi. Kurgucu ve yönetmen Benjamin Mirquet, "En iyi kurgu, fark edilmeyendir." sözüyle kurgunun görünmez sanatı olduğunu vurguladı. Mirquet, film test gösterimlerinin önemine dikkat çekerek seyircilerin tepkilerinin kalp ritmiyle ölçülebileceğini belirtti.
Cannes Film Festivali Seçici Kurul Üyesi Wim Vanacker, senaryo süreçlerinde diyalog ve olgunlaşmanın önemine değinerek, yönetmen-yazar ilişkilerinin filmi güçlendirdiğini ifade etti. Festival seçmelerinde "filmin arkasındaki sesi" aradıklarını belirten Vanacker, yapay zekanın sinema filmlerinin kalitesini artırma potansiyeline sahip olduğunu kaydetti.
TRT tarafından yedinci kez organize edilen senaryo geliştirme ve ortak yapım platformu 12 Punto'da, sinemada kültürel işbirliklerine dair "Türkiye ve Arap Dünyası Arasında Ortak Yapımlarda Yeni Ufuklar" sempozyumu düzenlendi.
TRT tarafından yedinci kez organize edilen senaryo geliştirme ve ortak yapım platformu 12 Punto'da, sinemada kültürel işbirliklerine dair "Türkiye ve Arap Dünyası Arasında Ortak Yapımlarda Yeni Ufuklar" sempozyumu düzenlendi.