Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi Açıklandı
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, 2024-2028 yıllarını kapsayan ve Türk yükseköğretiminin uluslararasılaşmasını hedefleyen Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi'ni açıkladı. Özvar, bu belge ile Türk bilim insanlarının envanterini hazırlayarak 'Bilim Vatan' projesini hayata geçireceklerini ifade etti.
Türk Bilim İnsanlarının Envanteri
Özvar, Türk yükseköğretimini bölgesel ve küresel düzeyde daha etkileşimli bir hale getirmek üzere çalışmalar yapacaklarını belirtti. Dünyanın dört bir yanındaki Türk bilim insanlarının bağlarını güçlendirerek, bu işbirliği aracılığıyla büyük bir güç birliği oluşturmayı planladıklarını söyledi.
Yurt Dışında Türk Üniversiteleri Açılacak
Belgede, Türk üniversitelerinin yurt dışında kampüs açma teşviklerinin artırılacağı vurgulanıyor. Özellikle Azerbaycan ve Özbekistan'ın ardından, Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya ve Afrika'da yeni kampüslerin kurulması hedefleniyor. Yüksek teknoloji, mühendislik ve fen bilimleri gibi stratejik alanlarda uzmanlaşmış uluslararası mezunların Türk üniversitelerine kazandırılması öngörülüyor.
Türk Dünyası Yükseköğretim Alanı
Özvar, dünya çapında saygın bilim insanlarının Türk üniversitelerinde görev almasına ilişkin düzenlemelerin genişletileceğini belirtti. Ayrıca, Türkiye’deki uluslararası öğrenci sayısının 500 bini aşarak, ülkenin uluslararası öğrenci pazarındaki payının %6,25'e çıkarılması amaçlanıyor.
Yurt Dışı Araştırma Bursları ve Danışmanlık Düzenlemeleri
Akademik kariyerlerini sürdüren öğretim üyelerinin yurt dışında seçkin üniversitelerde çalışmaları için teşvik edici burs programlarının oluşturulacağı belirtilirken, uluslararası öğrencilerin Türkiye’ye gelişinde rol oynayan danışmanlık firmalarının hukuki, idari ve akreditasyon süreçlerinde iyileştirmeler yapılacağı ifade edildi.
Türkiye'nin Uluslararası Öğrenci Konumu
YÖK'ün verilerine göre, Türkiye, 350 bin uluslararası öğrenci ile Avrupa'da en fazla uluslararası öğrenciye sahip ülke konumunda ve dünya genelinde bu alanda sekizinci sıradadır. Strateji belgesi, nitelikli uluslararası öğrencilerin yükseköğretim sistemine kazandırılmasında TR-YÖS sınavının uluslararası düzeyde tanınmasını hedefliyor. Yükseköğretim kurumları, öğrenci ve öğretim elemanı değişimi konusunda teşvik edilecek, ayrıca uluslararası hareketliliğin artırılmasına yönelik politikalar geliştirilecektir.