Son yıllarda restoran ve kafe adisyonlarında sıkça görülmeye başlanan ve çoğu zaman tüketicinin bilgisi dışında hesaba yansıtılan 'servis ücreti' tartışması, bir avukatın başlattığı hukuk mücadelesiyle tüketicinin lehine sonuçlandı. Yaşanan bu olay akabinde her vatandaşın hakkı olabileceği ortaya çıktı. İşte detaylar...
İstanbul'da yaşayan Avukat Metehan Meşeli, gittiği 13 farklı mekândan kendisinden habersiz tahsil edilen servis bedellerini, tek bir kuruş masraf yapmadan e-Devlet üzerinden yaptığı başvurularla geri almayı başardı. Toplamda 6 bin lirayı aşan bir iade alan Meşeli'nin bu zaferi, benzer şekilde mağduriyet yaşayan binlerce tüketici için emsal teşkil ediyor. Artık adisyon fişinizdeki o küçük detayı fark ederek, haksız yere ödediğiniz parayı kolayca geri alabilirsiniz.
RESTORAN HESAPLARINA DİKKAT
Özellikle büyük şehirlerdeki birçok işletme, toplam hesabın %10'u ile %20'si arasında değişen oranlarda bir tutarı 'servis ücreti', 'kuver' veya 'hizmet bedeli' gibi isimler altında adisyona ekliyor. Ancak Tüketiciyi Koruma Kanunu, bir hizmet veya ürün satın alınmadan önce tüm maliyetlerin tüketiciye şeffaf bir şekilde ve önceden bildirilmesini zorunlu kılıyor. Menüde açıkça belirtilmeden veya müşterinin onayı alınmadan hesaba eklenen bu tür ücretler, kanuna göre haksız kazanç olarak nitelendirilikn, bir çok tüketici bu durumun fatkında olmadan ödema yapmakta.

Restoranların bu uygulamasıyla haksız bir kazanç elde ettiğini düşünen Avukat Metehan Meşeli, kişisel olarak yaşadığı bu durumu yargıya taşımaya karar verdi. Gittiği ve kendisinden rızası dışında servis ücreti alan tam 13 restoranın peşine düşen Meşeli, sistematik bir şekilde her bir işletme için ayrı ayrı Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurdu. ATV Haber'e yaptığı açıklamada Meşeli, "Belki kulağa ilginç gelecek ama 13 farklı restorandan toplamda 6 bin lira gibi bir servis ücreti bedelini iade olarak aldık" diyerek mücadelesinin sonucunu paylaştı.
Meşeli, kanunun çok açık olduğunu belirterek, "Tüketici kanununa göre bir işletmeye girdiğinizde, ödeyeceğiniz tüm bedeller hakkında size net ve açık bilgi verilmesi esastır. Sonradan eklenen ve önceden bilgilendirilmediğiniz hiçbir ücret yasal değildir" şeklinde konuştu. Avukat Meşeli, bazı restoranların hakem heyeti kararına rağmen ödeme yapmamakta direnmesi durumunda ise hukuki sürecin devam ettiğini belirterek, "İade yapmayan işletmeler hakkında icra takibi başlatarak bu bedelleri yine yasal yollarla tahsil etme imkânına sahibiz" dedi.