Usta Servet Başal’dan kış bakımı uyarısı: 'Masraftan kaçarken daha ağır masrafa düşmeyin'
Havaların soğumasıyla birlikte araçların kışlık bakımları öne çıkıyor. Ustalar, sürücülerin soğuk hava koşullarında güvenli sürüş için temel kontrolleri aksatmamaları gerektiğini belirtiyor.
Kritik kontroller ve nedenleri
Kış aylarında özellikle antifriz, cam suyu, silecek lastikleri ve kış lastikleri gibi unsurların gözden geçirilmesi gerekiyor. Antifriz seviyesi, motor soğutma sisteminin donmasını önleyerek motor ve hortumların zarar görmesini engeller. Düşük sıcaklıklarda donmayan cam suyu kullanımı ise görüş mesafesinin korunması için önem taşır. Soğukta sertleşen silecek lastiklerinin kontrolü ve gerekirse yenilenmesi, yağışlı havalarda net görüş sağlar. Kış lastiği kullanımı ise yol tutuşunu artırarak kazaları önlemeye yardımcı olur.
Ustanın önerileri
Oto tamir ustası Servet Başal, sürücüleri tam anlamıyla kışa girmeden önce araç bakımını ihmal etmemeleri konusunda uyardı. Başal, kışlık kontrollerde yapılması gereken işlemler arasında cam suyu, antifriz, lastik diş derinlikleri kontrollerinin yer aldığını aktardı. Başal, şunları söyledi:
’Bu kontrollerin en önemli sebeplerinden biri, motorun silindir kapağını ve hortumları çürüme ile paslanmaya karşı korumaktır. Aynı zamanda hava sıcaklıkları eksi derecelere düştüğünde donmayı engellemek için de bu bakımlar büyük önem taşır. Lastiklerin kaymaması için özellikle yağmurlu ve karlı havalarda lastik diş derinliğinin 4 santimetrenin üzerinde olması gerekir. Aksi halde lastikler kayabilir ve kazalara sebebiyet verebilir. Cam suyu donduğu zaman ise sabahları cam temizliğinde sorun yaşanır ve aracın camlarında buğulanma oluşabilir. Bu nedenle her kış araç bakımlarının düzenli şekilde yapılması gerekir. Bu işlemler yıllıktır, her yıl cam suyunun ve antifrizin yenilenmesi daha sağlıklı ve uygundur. Yazın kullanılan mevsimlik lastiklerin yerine, kışın özellikle ticari araçlarda zorunluluk kapsamında kış lastiklerinin takılması gerekir. Hususi araçlarda ise sürüş güvenliği için kış lastiği kullanılması tavsiye edilir’.
Bakım periyotları ve motor alışkanlıkları
Başal, antifriz ölçümünün her yıl yapılması gerektiğini vurguladı ve şu ifadeleri kullandı: ’Daha güvenli ve kapsamlı bir bakım isteyenler için antifrizin her yıl tamamen değiştirilmesi daha uygundur. Kış ayları geldiğinde yıllık bakım aralığı olan bir yıl veya 15 bin kilometre veya benzinli araçlarda bir yıl veya 10 bin kilometre dolmamış olsa bile, bakım süresine az kalmışsa yağ değişiminin erkene alınması motor ömrü açısından daha sağlıklıdır. Bu işlem aracın daha uzun ömürlü ve daha sorunsuz çalışmasına yardımcı olur.’
Başal, motor çalıştırma alışkanlıklarına ilişkin olarak da benzinli araçlarda kontak açıldıktan sonra motor çalışır çalışmaz hemen hareket edilmemesini, yaklaşık 30-35 saniye ya da birkaç dakika beklenmesini; dizel araçlarda ise kontağın birkaç kez açılıp ısıtma bujilerinin devreye girmesinin sağlanmasının ardından aracın çalıştırılıp birkaç dakika rölantide bekletilmesini önerdi. Bu uygulamaların motor ömrünü uzattığını ve ileride oluşabilecek masrafları azalttığını belirtti.
Sonuç
Servet Başal’ın uyarıları, kışa hazırlıkta basit görünen kontrollerin bile uzun vadede büyük arızaları ve maliyetleri önlediğini gösteriyor. Araç sahiplerinin düzenli yıllık kontrolleri aksatmaması, hem güvenlik hem de ekonomik açıdan önem taşıyor.
HAVALARIN SOĞUMASIYLA BİRLİKTE ARAÇLARIN KIŞLIK BAKIMLARININ YAPILMASI BÜYÜK ÖNEM TAŞIYOR. UZMANLAR, SÜRÜCÜLERİN SOĞUK HAVA KOŞULLARINDA GÜVENLİ VE SORUNSUZ BİR SÜRÜŞ İÇİN BAZI TEMEL KONTROLLERİ İHMAL ETMEMESİ GEREKTİĞİNİ BELİRTİYOR.