Uraloğlu: Antalya-Alanya Otoyolu ile Yolculuk 36 Dakikaya İnecek
Finansal kapanış töreninde proje detayları ve finansman yapısı paylaşıldı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara Resim ve Heykel Müzesi'nde düzenlenen Antalya-Alanya Otoyolu Finansal Kapanış Töreni'nde yaptığı konuşmada projenin bölge için ekonomik, ulaşım ve çevresel katkılarını anlattı.
Uraloğlu, Antalya ile Alanya'nın her yıl milyonlarca yerli ve yabancı turisti ağırlayan iki önemli turizm merkezi olduğunu belirterek, artan nüfus ve turizm hareketliliğinin ulaşım altyapısında yeni yatırımları zorunlu kıldığını vurguladı. Projenin yalnızca bir ulaşım hattı olmadığını, turizmi, ticareti ve bölge ekonomisini güçlendirecek bir kalkınma hamlesi olduğunu ifade etti.
Projenin teknik özellikleri arasında 84 kilometre ana gövde ile 38 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 122 kilometre uzunluk, 7 farklı seviyeli kavşak, 5 tünel (toplam 4.365 metre), 16 viyadük (toplam 5.966 metre) ve 4 otoyol hizmet tesisi yer alıyor. Bakan, modern mühendisliğin örneklerinden biri olacağını vurguladı.
Uraloğlu, projenin seyahat süresi ve konfor açısından sağlayacağı kazanımı şu sözlerle özetledi: "Saatte 140 kilometre tasarım hızıyla mevcut yolda ortalama 2,5 saat, yoğun zamanlarda özellikle yaz aylarında 4 saate kadar varan yolculuğu 36 dakikaya güvenli ve istikrarlı şekilde indirecek." Bu sayede yaz aylarında yaşanan trafik yoğunluğu ve seyahat süresi sorunlarının büyük ölçüde azalacağı belirtildi.
Projenin ekonomiye katkılarına ilişkin verilen verilerde, yıllık olarak zaman tasarrufundan 16,9 milyar lira ve akaryakıttan 800 milyon lira olmak üzere toplam yaklaşık 17,7 milyar lira tasarruf sağlanacağı kaydedildi. Ayrıca projenin 47 bin ton karbon emisyonu azaltımıyla çevresel fayda sunacağı ifade edildi.
Otoyol, kamu-özel işbirliği (KİK) modeliyle inşa edilecek. Projenin yatırım bedeli 2 milyar 429 milyon avro olarak belirtilirken, bunun 729 milyon avro (%30) öz sermaye ve 1,7 milyar avro (%70) banka kredisi ile finanse edileceği açıklandı. Finansman sağlayan kuruluşlar, 3'ü Çin, 2'si Suudi Arabistan, 1'i Kuveyt, 1'i Almanya ve 1'i Yunanistan merkezli olmak üzere kredi verenlerin 8'inin uluslararası kaynaklı olduğu, toplamda 8 ayrı uluslararası ve 6 yerli olmak üzere 14 finans kuruluşu tarafından kredi sağlandığı belirtildi. Sermaye talebinin 2 katından fazla olması projenin fizibilitesine işaret eden bir gösterge olarak değerlendirildi.
Uraloğlu, Antalya-Alanya Otoyolu'nun Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya otoyollarıyla entegre edilerek, İzmir'den Avrupa sınırına uzanan kesintisiz bir otoyol ağının parçası haline geleceğini; projenin Türkiye'nin küresel lojistik ağındaki rolü açısından stratejik önem taşıdığını vurguladı. Ayrıca Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu'nun finansal kapanışının da 8 Ekim tarihinde gerçekleştirileceği bilgisini paylaştı.
Bakan Uraloğlu, ayrıca yap-işlet-devret (YİD) projelerinin geçmiş 23 yıldaki değerinin o günkü şartlarda 51 milyar dolar olduğunu ve güncelde bunun 91 milyar dolara ulaştığını ifade etti.
Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen de projenin tamamlanmasıyla bölgedeki trafik yoğunluğunun azalacağını, ulaşım süresinin kısalacağını ve hizmet kalitesinin artacağını belirterek projenin turizm, tarım ve ticaret alanlarında bölgesel ekonomiyi güçlendireceğini söyledi. Gülşen, Denizli-Antalya arasının tamamlanmasıyla İzmir-Aydın-Denizli-Antalya güzergahında kesintisiz otoyol aksı oluşacağını ifade etti.
Limak Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Özdemir, projenin bölgesel kalkınmanın itici gücü olacağını belirtti. Kamu-Özel İş Birliği modeli çerçevesinde toplam yatırım tutarının %87'sinin yabancı sermayeli finans kuruluşlarından temin edildiğini vurgulayan Özdemir, finansman sürecinde gelen talebin projenin ve Türkiye'nin geleceğine duyulan güveni gösterdiğini söyledi. Ayrıca Bir Kuşak Bir Yol Girişimi kapsamında kurulan İpek Yolu Fonu'nun Türkiye'de ilk kez bu projeye kredi verdiği kaydedildi. Özdemir, projenin yatırım süresince yaklaşık 9 bin kişilik istihdam oluşturacağını belirtti.
Konuşmaların ardından projeye finansman sağlayan bankaların temsilcileri ile Hazine ve Maliye Bakanlığı Dış Ekonomik İlişkiler Genel Müdürü Kerem Dönmez, Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen ve Limak Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Özdemir tarafından finansmanın kapanışıyla ilgili imza töreni gerçekleştirildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu (ortada), Ankara Resim ve Heykel Müzesi'nde düzenlenen Antalya-Alanya Otoyolu Finansal Kapanış Töreni'ne katıldı.