Türkiye'de Yıllık 23 Milyon Ton Gıda İsrafı Önlenmesi İçin Çalışmalar Başlatıldı

Türkiye, yıllık 23 milyon ton gıda israfını önlemek amacıyla Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu tarafından yeni bir girişimde bulunuyor.

Yayın Tarihi: 31.07.2025 13:43
Güncelleme Tarihi: 31.07.2025 13:43

Türkiye'de Yıllık 23 Milyon Ton Gıda İsrafı Önlenmesi İçin Çalışmalar Başlatıldı

Gıda İsrafının Önlenmesine Yönelik Önemli Adım

Türkiye, yıllık 23 milyon ton gıda israfının engellenmesi için Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu öncülüğünde kapsamlı bir çalışma başlattı. Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA) tarafından hazırlanan 2025 Yılı İsraf Raporuna göre, Türkiye'de kişi başına çöpe atılan gıda miktarı yılda 102 kilogram olarak belirlenmiştir.

Dünya Genelinde Gıda İsrafı Sorunu

Dünya çapında gıda israfının her geçen yıl arttığına dikkat çeken TİSVA verilerine göre, üretilen gıdaların yaklaşık üçte biri kaybolmakta ya da israf edilmektedir. Bu durum, küresel ekonomiye yıllık 1 trilyon dolar gibi büyük bir maliyet getirmektedir.

Gıda Güvensizliği ve İstatistikler

Birleşmiş Milletler (BM) tarafından yayımlanan raporlara göre, 2024 yılında 343 milyon kişi akut gıda güvensizliği ile yüzleşmektedir ve bu sayı, 2023 yılına göre %10 artış göstermiştir. Ayrıca, dünya genelinde 783 milyon insan açlık çekmekte, her gün 25 binden fazla çocuk açlık ve yetersiz beslenme nedeniyle hayatını kaybetmektedir.

Türkiye'de Gıda İsrafının Boyutu

Türkiye'de her yıl ortalama 23 milyon ton gıda israf edilmektedir. Bu israfın büyük bir kısmını meyve ve sebzeler oluşturmaktadır. Ayrıca, her yıl 12 milyon ekmek çöpe atılmakta ve yıllık toplamda bu rakam 4 milyar 380 milyon ekmeğe ulaşmaktadır.

İsrafı Azaltma Yöntemleri

Raporda, gıda israfının önlenmesi için ihtiyaçtan fazla gıda alınmaması, gıdaların doğru saklanması ve derin dondurucu gıdaların kullanılması gibi yöntemler önerilmektedir. Ayrıca, ekmeğin dilimlenerek tüketilmesi ve kuruyan ekmeklerin değerlendirilmesi gibi pratik önerilere de yer verilmektedir.

Çalışmaların Geleceği

Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu Üyesi Ramazan Bingöl, Türkiye'de gıda israfının ilan edilen rakamlardan daha yüksek olduğunu ve bu konuda ciddi bir milli uyanış gerektiğini belirtmektedir. Bingöl, gıda bankacılığı ve israf önleme ile ilgili kapsamlı çalışmalar yürütüldüğünü ve bu konuda bir rapor hazırlayacaklarını duyurmuştur.

Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu, Türkiye'de yıllık 23 milyon tona ulaşan gıda...

Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu, Türkiye'de yıllık 23 milyon tona ulaşan gıda israfının önlenmesi için çalışma başlattı. Birleşmiş Milletler (BM) Dünya Gıda Programının (WFP) 2025 Küresel Görünüm Raporu 2024 yılında 74 ülkede 343 milyon kişinin akut gıda güvensizliği yaşadığını, bu sayının 2023'e göre yüzde 10 arttığını ortaya koyuyor. BM Çevre Programı (UNEP) ise dünya genelinde her yıl 1,5 milyar ton gıdanın israf edildiğini, her 5 tabaktan birisinin çöp olduğunu belirtiyor. Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu Üyesi Ramazan Bingöl, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.

Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu, Türkiye'de yıllık 23 milyon tona ulaşan gıda...

Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu, Türkiye'de yıllık 23 milyon tona ulaşan gıda israfının önlenmesi için çalışma başlattı. Birleşmiş Milletler (BM) Dünya Gıda Programının (WFP) 2025 Küresel Görünüm Raporu 2024 yılında 74 ülkede 343 milyon kişinin akut gıda güvensizliği yaşadığını, bu sayının 2023'e göre yüzde 10 arttığını ortaya koyuyor. BM Çevre Programı (UNEP) ise dünya genelinde her yıl 1,5 milyar ton gıdanın israf edildiğini, her 5 tabaktan birisinin çöp olduğunu belirtiyor. Cumhurbaşkanlığı Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu Üyesi Ramazan Bingöl, AA muhabirine açıklamalarda bulundu.

Yazar
EDİTÖR

Aksiyon Haber Ajansı