DOLAR
36,07 -0,09%
EURO
37,39 0,01%
ALTIN
3.347,96 0,19%
BITCOIN
3.456.374,49 -0,75%

TÜİK'ten Enflasyon Sepeti Güncellemesi: Yeni Ürünler ve Değişen Ağırlıklar

TÜİK, enflasyon sepetini güncelleyerek 407 madde ve 951 madde çeşidi ile yeni fiyat verilerini yayımladı.

Yayın Tarihi: 03.02.2025 12:17
Güncelleme Tarihi: 03.02.2025 12:17

TÜİK'ten Enflasyon Sepeti Güncellemesi: Yeni Ürünler ve Değişen Ağırlıklar

TÜİK, Enflasyon Sepetinde Güncellemeler Yaptı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), bu yıl için enflasyon sepetini güncelleyerek 407 madde ve 951 madde çeşidini dikkate alacağını açıkladı. Kurumun internet sitesinde yayımlanan açıklamaya göre, her yıl Aralık ayında yapılan güncellemelerde, tüketim kalıplarını gerçeğe en yakın şekilde yansıtmayı hedefleyen bir mal ve hizmet sepeti oluşturuluyor.

Yeni Mal ve Hizmetlerin Eklendiği Sepet

TÜİK'in güncellemesine göre, bu yıl enflasyon sepetine yeni olarak implant tedavi ücreti, elektrikli otomobil ve güneş gözlüğü dahil edildi. Öte yandan, kadın pardösüsü ve şemsiye sepetten çıkarıldı. Sepetteki ürünlerin sayısı her yıl değişiklik göstermektedir.

Fiyat Derleme Süreci ve Veri Kaynağı

Bu yıl, Türkiye genelinde 29 bin 941 iş yeri ve 5 bin 246 konuttan (kira) her ay yaklaşık 609 bin 382 fiyat derlenecek. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından sağlanan iş yeri ciro verileri ile örneklem belirleniyor.

Ağırlıkların Güncellenmesi

Enflasyon hesaplamalarında kullanılacak ana grup ağırlıkları belirlenmiştir. Gıda ve alkolsüz içeceklerin ağırlığı %24,98'den %24,96'ya düşerken, ulaştırmanın ağırlığı %17,35'ten %15,34'e geriledi. Konut grubunun ağırlığı ise %14,2'den %15,21'e yükseldi. Diğer gruplardaki ağırlık değişimleri ile birlikte, konut, sağlık, eğlence ve kültür, lokanta ve oteller gibi grupların ağırlıkları arttı.

Ana Harcama Gruplarının Ağırlıkları

TÜFE tüketim sepeti ana grup ağırlıkları şu şekilde güncellendi:

  • Gıda ve alkolsüz içecekler: %24,96
  • Alkollü içecekler ve tütün: %3,52
  • Giyim ve ayakkabı: %7,16
  • Konut: %15,21
  • Ev eşyası: %7,67
  • Sağlık: %4,09
  • Ulaştırma: %15,34
  • Haberleşme: %3,62
  • Eğlence ve kültür: %3,36
  • Eğitim: %2,30
  • Lokanta ve oteller: %8,31
  • Çeşitli mal ve hizmetler: %4,43

Bu güncellemelerle birlikte, TÜİK, toplumun gerçek tüketim alışkanlıklarını daha iyi yansıtmayı hedefliyor.