Soruşturma kararı ve temel gerekçeler
Bursa Cumhuriyet Başsavcı Vekili koordinesinde Karacabey Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen soruşturmada, "Batuhan A" adlı kargo gemisinin batmasına ilişkin takipsizlik kararı verildi. Kararda, gemide yaşamını yitirenler hakkında şüpheli durumda olan gemi kaptanı Hasan Mehmet Uyanık ve gemi donatanı Murat Altıntaş için kovuşturma yapılmasına yer olmadığı belirtildi; bunun gerekçesi her iki ismin de vefat etmiş olmalarıdır.
Olayın kronolojisi
Dosyaya yansıyan bilgilere göre, Batuhan A gemisi Marmara Adası Badalan Limanı'ndan 14 Şubat 2024 saat 20.30'da yaklaşık 1250 ton mermer tozu ile hareket etti. Gemi, planlı rotasında ilerlerken 15 Şubat 2024 saat 01.30 civarında yön değişiklikleri kaydetti ve saat 06.28'de donatan Murat Altıntaş tarafından Türk Radyo'ya "batma tehlikesi geçiriyoruz" şeklinde yardım çağrısı yapıldığı tespit edildi. Gemi saat 06.32'de Karacabey açıklarında battı.
Bandırma Bölge Liman Başkanlığı belgelerine göre geminin tonaj kapasitesi 1302 ton olup, irsaliye faturasında 1150 ton yükleme gösterilmesine rağmen dosyada 1250 ton olarak beyan edildiği kaydedildi. Sefer sırasında iki gemiyle telsiz irtibatı kurulmuş, ancak diğer gemilerden yardım çağrısı alınmadığı belirtildi.
Tanık ve yakın ifadeleri
Dosyada yer alan ifadelerde, makine stajyeri Ahmet Atav'ın kız arkadaşı Feryal İ.Ş. Atav'ın 14 Şubat'ta kaptana çıkışmaması yönünde uyarıda bulunduğunu; kaptanın "Zaten bir gün gemi batacak" dediğinin bildirildiğini beyan etti. Ayrıca mürettebattan Hüseyin Tutuk'un eşi Filiz Tutuk, eşinin 15 Şubat sabahı WhatsApp'tan "Hakkını helal et, gemi 6 saattir ha battı ha batacak" mesajı ve kısa bir video gönderdiğini aktardı.
Bilirkişi raporu ve teknik tespitler
9 Mayıs 2024 tarihli bilirkişi raporunda, geminin yükleme işlemlerinin mevzuata uygun olduğu ve tonaj aşımının bulunmadığı; liman başkanlıklarının ulusal ve uluslararası mevzuat kapsamında gereken kontrolleri tam ve zamanında yerine getirdiği belirtildi. Raporda, Bandırma Bölge Liman Başkanlığı ve Marmara Liman Başkanlığı'nın kusurunun tespit edilmediği vurgulandı.
Bilirkişi, kazanın kök nedeninin gemi ambarlarının sızdırmazlığının sağlanmaması olduğunu kaydetti. Ambar kapaklarının sızdırmazlığının muşambayla sağlanmasının uluslararası kurallara uygun olduğu ancak söz konusu seferde muşambaların uygun şekilde sabitlenmediği tespitine yer verildi.
Adli süreçteki durum ve eksiklikler
Soruşturma metninde, kazada geminin sızdırmazlığına ilişkin donanım zafiyetinin donatan ve kaptan tarafından bilindiği; kaptanın zamanında yardım çağrısında bulunmayarak "tedbirli ve ehil bir kaptan gibi davranmadığı" değerlendirmesine yer verildi. Bu gerekçeyle savcılık, kaptan Hasan Mehmet Uyanık ve donatan Murat Altıntaş'ın kazada asli kusurlu olduklarını kaydetti fakat her iki şüphelinin vefatı dolayısıyla kovuşturmaya yer olmadığına hükmetti.
Dosyada ayrıca baş mühendis Murat Çalışkan'ın henüz bulunamadığı, bu nedenle hakkında soruşturma işlemlerine devam edilmek üzere dosyanın tefrik edildiği belirtildi.
Mürettebat ve bulunan cenazeler
Gemi battıktan sonra yapılan aramalarda mürettebattan Zeynep Kılınç'ın cesedine 17 Şubat'ta, Hüseyin Tutuk'a 20 Şubat'ta, gemi sahibi Murat Altıntaş'a 3 Mart'ta, kaptan Hasan Mehmet Uyanık'a 28 Mart'ta ve stajyer Ahmet Atav'a 24 Nisan'da ulaşıldı. Baş mühendis Murat Çalışkan ise bulunamamıştır.
Kararın etkisi
Savcılığın takipsizlik kararında, teknik raporun ambar sızdırmazlığına işaret etmesi ile kaptan ve donatanın kazadaki asli kusurlarının tespiti birlikte değerlendirildi; ancak her iki şüphelinin vefatı nedeniyle ceza soruşturması açılamadı. Dosyanın kalan kısmı, bulunamayan kişiler ve yapılacak ilave incelemeler bakımından takip edilecek şekilde bırakıldı.